onsdag, februar 5, 2025
Custom Text
HjemAktueltKTM trekker seg fra MV Agusta

KTM trekker seg fra MV Agusta

I lys av de siste ukenes dramatiske økonominyheter fra Pierer Group og KTM, så kommer det ikke som en stor overraskelse at KTM trekker seg ut av MV Agusta igjen. Begrunnelsen er at det italienske merket «ikke lenger passer inn i deres langsiktige strategi». Beslutningen ble kjent under et møte med fagforeningene ved fabrikken i Varese for et par dager siden, der det ble klart at MV Agusta igjen må ta over selvstendig styring av sin drift.

Forholdet mellom KTM og MV Agusta har vært en kort, men betydningsfull epoke i motorsykkelverdenen. Det begynte i 2022, da KTM kjøpte en minoritetsandel på 25,1 % i MV Agusta. Dette ble sett på som et strategisk grep for begge parter: KTM fikk tilgang til MV Agustas eksklusive merkevare og historiske arv, mens MV Agusta fikk økonomisk støtte og en mulig vei ut av sine vedvarende økonomiske vanskeligheter.

Et komplisert partnerskap

MV Agusta, kjent for sine luksuriøse og høyytelses motorsykler, har lenge slitt med økonomiske problemer. Selskapets historie har vært preget av flere eierskifter og perioder med økonomisk ustabilitet. KTM, som en del av Pierer Mobility Group, så ut til å være en redningsbøye som kunne gi MV Agusta stabilitet og tilgang til et bredere nettverk for distribusjon og produksjon.

Slagordet til MV Agusta er «Motorcycle Art». Detaljarbeid og finish er i en egen klasse

I starten så partnerskapet lovende ut. KTM tok over distribusjonen av MV Agustas modeller i USA og Canada, og det var håp om at KTMs kompetanse innen kostnadseffektiv produksjon kunne hjelpe det italienske merket med å styrke sin konkurranseevne. Samtidig ble det nevnt muligheter for teknologisk samarbeid, som kunne gi begge merkene en fordel i markedet.

Brudd og uenigheter

Til tross for den optimistiske starten, begynte det å oppstå spenninger i samarbeidet. KTM, kjent for sin fokus på kostnadskontroll og effektivitet, sto i kontrast til MV Agustas tradisjon for å prioritere eksklusivitet og kunstnerisk design over kostnadshensyn. Over tid ble det tydelig at de to selskapene hadde svært forskjellige tilnærminger til virksomhet og strategi.

På et fagforeningsmøte 9 desember ble det kjent at KTM trekker seg fra samarbeidet, med den begrunnelsen at MV Agusta ikke passer inn i deres langsiktige strategi. Beslutningen markerte slutten på en kortvarig, men turbulent periode med felleskap, og den understreket de fundamentale forskjellene mellom de to merkene.

Hva nå for MV Agusta?

Ifølge fagforeningsrepresentanter vil hele produksjonen flyttes tilbake til den gamle og historiske fabrikken i Varese. Denne prosessen skal være fullført innen mars 2025. Selv om planen er ment å redusere kostnader, innebærer den betydelige utgifter knyttet til omorganisering av driften.

Fram til mars vil MV Agusta fokusere på å selge de 2 000 motorsyklene som for øyeblikket er lagret i Østerrike. Deretter planlegger selskapet å starte produksjonen av 3 000 enheter, med mål om å unngå store lageroppbygginger og heller fokusere på en produksjon som er mer tilpasset etterspørselen.

Den gamle fabrikken ligger nydelig til ved sjøen og byen Varese, litt nord for Milano. Vi forsøkte oss på et besøk da vi bodde like ved under årets EICMA-messe, men de har dessverre hverken besøkssenter eller museum. Forhåpentlig er den mer moderne enn eksteriøret sladrer om.

MV Agusta har lagt en ambisiøs plan for gjenreisning, med mål om å oppnå økonomisk stabilitet innen 2027. Likevel blir 2025 et avgjørende år, som vil kreve ekstra innsats innen både ledelse og markedsføring for å holde selskapet flytende. Arbeiderne er lovet både julebonus og at de vil få beholde minst 80% av lønnen sin neste år. I tillegg vil det bli opprettet et frivillig sluttvederlagsprogram, men på grunn av den økonomiske situasjonen er det ikke planlagt sluttvederlag til dem som velger å slutte. Det er ikke umiddelbart klart hva programmet da inneholder. Hvis ytterligere økonomiske kutt blir nødvendige, er det lovet at det skal starte med lønningene til toppledelsen før det går ut over lavere nivåer.

Enduro Veloce

I 2023 lanserte MV Agusta den nydelige «offroaderen» (alt er relativt), som etter hvert ble hetende Enduro Veloce. Jeg trodde ikke den skulle overleve lenge, ettersom Herr Pierer selv gikk tydelig ut og proklamerte at «verden trenger ikke en offroader fra MV Agusta». Jeg ble derfor overrasket da den var å se igjen på årets EICMA. Det blir spennende å se hva som skjer med den nå, men vi må vel forvente at MV Agusta blir nødt til å kutte hardt i modellspekteret. Er det et fremtidig samlerobjekt?


Annonse
Custom Text
RELATED ARTICLES
- Annonse -
Custom Text
Custom Text

Most Popular

Recent Comments