Det fleste produsenter av kjøretøy nå for tiden opererer med 5 års garanti. Så er jo spørsmålet hva denne garantien er verdt den dagen du får problemer. Man leser jo noen ganger om konflikter mellom kjøper og leverandør i så måte.
Indian / Polaris opererer også med en slik 5 års garanti. 2 år pluss 3 år begrenset garanti (motor, girkasse, elektronikk) Og det var selvfølgelig ingen god opplevelse når jeg fikk problemer med min 3 år gamle Challenger. Det sto 31500 km på telleren en vårdag i april og ingen kompresjon, ingen start.
Sykkelen ble fraktet til merkeverksted, og det måtte en omfattende reparasjon til. Kamaksel, lager til kamakselen, topper og ventiler ble skiftet. Mye av delene måtte bestilles fra USA noe som resulterte i frustrende ventetid i starten på sesongen.
Når delene endelig var på plass så satte verkstedet i Lyngdal i gang umiddelbart og monterte sammen motoren og fikk sykkelen på veien. Og det viste seg at jeg ikke behøvde å frykte noe konflikt med Indian / Polaris angående garantisaken. Til min lettelse fikk jeg tilbakemelding at leverandøren aksepterte dette som en garantisak. For meg betyr det at jeg opplever Indian / Polaris som ett seriøst selskap man kan stole på. Derfor er det stor sannsynlighet for at min neste MC også heter Indian.
Challengeren er min andre Indian, og i tillegg har jeg noen tusen kilometer på en leid Indian i USA. Og generelt har jeg vært veldig fornøyd, både hva angår kjørekomfort, pålitelighet og ytelse. Og det må sies at feilen som oppsto på min motor absolutt ikke er vanlig på disse maskinene så jeg har nok vært max uheldig til tross for at jeg har behandlet sykkelen på en bra måte, og fulgt opp foreskrevne servicer.
Sistnevnte er vesentlig, og hensikten min med denne artikkelen er å understreke viktigheten av å følge servicer og ellers generelt de anbefalinger man finner i instruksjonsboken.
Produsentene har et serviceprogram som det er viktig å følge for å sikre garanti og reklamasjonsrettigheter på sykkelen. Med et utfylt servicehefte er det enklere å få gjennomslag for klagen i ettertid, og dessuten vil en motorsykkel med komplett servicehistorikk holde seg i bedre verdi enn de som har mangler i denne servicehistorikken.
Om service ikke utføres på et merkeverkverksted, er verkstedet forpliktet til å innhente og utføre servicen i henhold til produsentens retningslinjer. Så lenge service utføres iht. til fabrikantens anvisning, så skal ikke garantien falle bort.
Feil fra verkstedet sin side vil kunne medføre at ansvaret blir flyttet fra garantigiver til deg som eier av kjøretøyet. Da må du ev. ta kampen videre med verkstedet som har utført service på en feil måte. Ellers er det verdt å huske at ombygginger, modifikasjoner og bruk av uoriginale deler også kan medføre bortfall av garanti.
Jevnlig service er altså viktig for å sikre garantien på sykkelen din. Så må jeg legge til at det ikke kun er på grunn av garantien det er lurt å passe på servicene. Det er vel så viktig med tanke på egen sikkerhet. Marginene er små når vi kjører MC og det er avgjørende at sykkelen alltid er sikkerhetsmessig i god stand. Har du kjøretøyet inne til service på ett autorisert verksted blir ting sjekket, påpekt og reparert og man kan nyte motorsykkellivets gleder uten tekniske bekymringer.
Gunnar J. Lundal er en motorsykkelentusiast, pensjonist, kampsportinstruktør, far, bestefar og oldefar. Født i 1956, oppvokst i Odda og Tyssedal og bor i Farsund.
Har i en mannsalder nytt motorsykkelivets gleder i Norge, Europa, USA, Australia og Tasmania, men er først og fremst USA-entusiast.En innstilling om å leve mens man kan ble tydeligere etter en alvorlig kreftsykdom noen år tilbake.