fredag, november 22, 2024
Custom Text
HjemAktueltPubertetsproblemer

Pubertetsproblemer

Da BMW lanserte sin R1200 GS LC som 2013-modell, var det ikke helt problemfritt. Allerede på presselanseringen i Sør-Afrika var det en journalist som omkom ganske uforklarlig. Deretter sto problemene i kø, og kundene var forbanna.

Etter at flere journalister rapporterte om skumle wobble-tendenser i høy fart, stanset BMW leveransene og gjorde noen endringer. Blant annet ble en styredemper montert. Men det tok ikke lang tid før gaffelben begynte å løsne (!), og BMW måtte ta en stor recall for å fikse opp.

Så var det lekkasje i kaliperne foran. BMW hadde skiftet fra Brembo til amerikanske Hayes, som mistet avtalen til Brembo igjen når den gikk ut. Det ble mange små og store recalls etterhvert, kundene fikk de nok ikke alltid med seg. ABS-system. gasswire, bensinpumpe, kløtsj, vinkeldrev, bremseslanger og girkasse ble fikset på.

En dårlig start altså, men når Adventure-utgaven kom et år senere var det meste på stell.

Kamaksler og vippearmer

Etter et par år kom det noen tilfeller av nedslitte kamaksler, som medførte fullt motorhavari for en del. Jeg hørte tikkingen på min akkurat i tide, og fikk «bare» seks uker ufrivillig stopp i Lima, Peru. For ikke å snakke om en del tusen kroner i utgifter, siden jeg ble kasteball i systemet.

Kamakselen min så ikke helt patent ut.

(Det var en opplagt garantisak, men importøren i Peru pekte på importøren i USA, og nektet å ta kontakt med fabrikken. BMW Motorcycles USA mente at det var helt uforsvarlig å ta en sykkel med amerikanske spesifikasjoner sør for grensa – de skrev faktisk det i en epost der de ga meg fingeren for tredje gang. Når jeg til slutt måtte fly til Florida for å kjøpe deler (til 50% høyere pris enn de tyske som DHL hadde somlet bort), fikk jeg høre at forhandleren hadde skiftet vippearmer og kamaksler i hopetall på garantien. Uten å informere kundene. Men jeg fikk ikke 5 cent rabatt.

Når det er sagt, så kan det hende at eierne bidrar. Denne kammen var oppe til høyre. Jeg lar aldri sykkelen gå på tomgang, men en del old-schoolere tror fortsatt at sykkelen har godt av å gå seg varm før de kjører. Den første amerikanske eieren av min kan godt ha hatt denne uvanen. Hvor mye olje får den kammen da?

Jeg kjenner forøvrig til flere problemer her hjemme. En kompis fikk totalhavari på en ganske ny sykkel, og dette var nok prime suspect. En annen fikk nye kamaksler og vipparmer når han sjekket og fant at ting var på gang. Men det er lenge siden jeg har hørt om noe, dette er nok en feil som viser seg relativt tidlig eller ikke i det hele tatt.)

En drivaksel til besvær

Den store recallsaken, som må ha kostet BMW veldig mange millioner, har kanskje det norske BMW-bladet skylden eller æren for. Vi begynte nemlig å skrive om alle tilfellene av mellomaksler (kardangaksler) som var rustet fast i vinkeldrevet, og hvilke livsfarlige konsekvenser det kunne ha. Etter å ha møtt veggen hos vår lokale importør, fikk vi til slutt noen i Tyskland i tale og kunne overlevere dokumentasjon på at omfanget var stort verden over. Vi får aldri vite om det var vår innsats som gjorde utslaget, men det kom i alle fall en servicekampanje der alle aktuelle sykler ble gjenomgått og eventuelt reparert gratis. Etterhvert har dette blitt til at alle de aktuelle syklene får gratis drivaksel ved hver 60 tusen km-service!

Dessverre ser det ikke alltid slik ut. Min 2017 var en av dem hvor disse to delene hadde rustet sammen til en stor klump. Verkstedet brukte flere dager med vold, varme og stor slegge for å få det fra hverandre.
Drivakselen til Tor Egel Edvardsen røyk i 160 km/t på autobahn. Se sprekken i støpegodset! Her kunne svingarmen gått tvers av, med fatalt resultat

Hvordan har det gått med R1300 GS?

Denne gangen har det heldigvis gått litt mindre dramatisk for seg. Det startet tidlig med at noen sykler nektet å starte på grunn av fukt i et startrelé. Før jul trodde man at det holdt med en visuell inspeksjon. I februar trodde de at det skulle holde med et nytt plastdeksel, men det viste seg heller ikke  være tilstrekkelig. Hele startreléet må byttes, i juli ble det derfor besluttet en frivillig service recall på rundt 25 000 sykler produsert fra 14 juli i fjor til 18 mars i år.

Dette innebærer å bytte til en helt annen type, fra en semikonduktor til en tradisjonell elektromagnetisk. Eierne merker ikke så mye til denne tilbakekallingen, dette blir ordnet gratis på service. Selvsagt bortsett fra de som har måttet ringe etter bergingsbil eller har opplevd at sykkelen tar fyr under dem.

Råder

Så oppsto det tvil om råder var korrekt installert på noen sykler, det var problemer med dokumentasjonen i fabrikken. En av disse var til langstidstest hos et stort østerriksk nettsted, ellers ville vi neppe ha hørt om det. Å kontrollere i ettertid er en stor jobb, man må ta motoren fra hverandre. De fleste ville nok krysset fingrene og håpet at alt var greit, men BMW tok ingen sjanser: motorbytte! Heldigvis for BMW gjaldt det bare 52 sykler denne gangen.

Vario topp- og sidevesker

Det tredje problemet har vært desto mer irriterende for kundene: Det ble rapportert om Vario topp- og sidevesker som åpnet seg eller falt av i fart! Det er ikke klart om problemet er BMW sitt design eller Touratech sin produksjon, men at det har blitt til et ganske langvarig og kostbart mareritt er sikkert.

Rundt jul ble det full stans i utlevering av vesker til kundene, man måtte vente på et reparasjonssett. De kundene som allerede hadde fått sine vesker, fikk streng beskjed om å ikke bruke dem. I mai ble det endelig sendt ut reparasjonssett til alle veskene som hopet seg opp hos forhandlere rundt i verden, og som fikk en stri jobb med å installere dem. Veskene måtte nemlig tas helt fra hverandre, nye låsedeler installeres og så settes sammen igjen. Men med dette trodde man at problemet skulle være løst, så folk kunne få med seg sokkene og underbuksene sine på årets ferietur. 

17 juni var det full brems igjen, fiksen hadde vist seg å ikke være god nok. Arbeidet med ettermontering ble stanset, og forhandlerne fikk igjen beskjed om å ikke levere ut boksene.

I juli sendte BMW Motorrad ut denne meldingen til kundene (utdrag, oversatt av ChatGPT):

Tilbakekallingskampanje av sikkerhetshensyn

Som en del av markedsoppfølgingen har BMW Motorrad fastslått at det kan oppstå problemer med låsemekanismen på Vario-koffertene (originalt BMW Motorrad-tilbehør). Selv om Vario-koffertene allerede er utstyrt med optimaliserte låsekroker og hengsler, er det fortsatt mulig at ingen av de to låsekrokene griper inn, og at koffertlokket dermed ikke er sikkert låst. Hvis denne feilen i låsemekanismen ikke blir oppdaget, kan koffertlokket åpne seg under kjøring. Som et resultat kan gjenstander falle ut, og koffertlokket kan rive seg løs, noe som kan utgjøre en fare for trafikken bak. Av denne grunn har alle Vario-kofferter med de ovennevnte delenumrene blitt blokkert igjen og kan ikke lenger leveres eller selges.

**Midlertidige stropper og klistremerker – frem til 2025**  

En forbedret versjon av Vario-koffertene forventes ikke å være tilgjengelig før i 2025. I mellomtiden kan koffertene kun brukes på kjøretøyet med sikringstiltaket beskrevet nedenfor (stroppfeste) etter at et sett med klistremerker er påført hver koffert.»

**Retur, refusjon og rettferdig behandling** 

Kunder som ikke ønsker å fortsette å bruke Vario-koffertene de allerede har kjøpt under disse forholdene, eller som bare har bestilt og betalt for dem, men ennå ikke har mottatt dem, har muligheten til å reversere kjøpet umiddelbart. Berørte kunder bes kontakte en autorisert BMW Motorrad-partner for å få tiltaket utført og for tilbud om kompensasjon for de ulempene som har oppstått.

Grundige tyske instruksjoner om hva som skal til for at du skal få bruke veskene: Klistremerker og lastestropper!

Mange kunder var misfornøyde med Vario-veskene allerede før de begynte å falle fra hverandre, siden de viste seg å romme svært lite. Tilbudet om å heve kjøpet har nok medført at mange har sett seg om etter alternative løsninger fra tredjepartsleverandører, som har stått klare. Påbudet om å bruke lastestropper til BMW klarer å levere nye vesker til neste år en gang, skyver nok enda flere over til mer velprøvde systemer.

Bør vi være redde for å kjøpe ny modell?

Jeg kjøpte ikke ny R1300 GS i fjor, jeg regnet med at det kunne bli noen irriterende turer til verkstedet. Samtidig ville jeg ikke vært så veldig redd, for jeg vet at BMW fikser det så godt de kan. Noen ganger kan det oppleves som ikke godt nok, som med Vario-veskene og den beryktede Navigator VI, men jeg vet at de forsøker.

Alle fabrikanter får feil i blant, forskjellen på dem er hvordan de håndteres. Etter min mening fortjener BMW skryt, selv om de også kan bomme iblant. Spesielt her i Norden, har de vist seg å være rause. Her om dagen hørte jeg om en seks år gammel GSA med 60-70 tusen på telleren som hadde fått ny støtdemper på garantien. Pierer Group har for tiden et lignende kamakselproblem på KTM 890 og Husqvarna Norden 901 som det jeg opplevde. Skal man dømme etter praten i sosiale medier, føler ikke disse kundene seg spesielt godt ivaretatt.

Blir det ny R1300 GS Adventure på meg? Hjerte og hjerne sier ja, lommeboken tja. Jeg er veldig glad i min 2019 GSA, men vi får se etter en god prøvekjøring! 🙂

(Hovedbilde: VD / Motorrad Online)

Annonse
Custom Text
Forrige artikkel
Neste artikkel
RELATED ARTICLES
- Annonse -
Custom Text
Custom Text

Most Popular

Recent Comments