Demodag hos HOG House Kristiansand

Harley-Davidson er flinke til å knytte til å skape langsiktige relasjoner med kundene sine, og en av «hemmelighetene» er at de sørger for at kundene blir knyttet til hverandre. Hvem vil vel gå over til et annet merke hvis det betyr at alle kompisene forsvinner?

Harley Owners Group er «eid» og sponset av H-D, og alle lokale chapters er tilknyttet en «sponsoring dealer». H.O.G. er selvsagt politisk nøytralt, og uten assosiasjoner til andre ryggmerkeklubber. H.O.G. skal være non profit, og tilby familieorienterte og sosiale MC-aktiviteter basert på mottoet Ride and Have Fun.

Den siste lørdagen i mai tok Jan Hanasand i Harley-Davidson Vestfold turen ned til HOG Chapter Sørlandet sitt fine klubblokale på Hånes i utkanten av Kristiansand. Selvsagt hadde han med seg varebil og henger med et spennende utvalg demosykler. Oppmøtet var bra i finværet, faktisk kom det gjester helt fra Fredrikstad. Klubben serverte vafler, kaffe og lapskaus, det ble absolutt en trivelig lørdag i sola. Skal vi tippe at det ble en hyggelig fest på kvelden også, med de nye langveisfarende vennene?

For de mer rolige blant cruiser-folket var det nok mest interessant å få se og prøve de oppgraderte touring-modellene Road Glide og Street Glide, eller en trehjuling. For de litt mer rampete, var det også mulig å få prøve Breakout med 117 M8-motor og Sportster S med 125 hk 1250-motoren vi kjenner fra Pan American.

Jeg måtte selvsagt også ta en liten prøvetur, det ble en diger Road Glide. Det vil si, den er lang, tung og bred, men mye lavere enn syklene jeg er vant til. Det er i det hele tatt veldig annerledes.

Skyvet fra den digre motoren er voldsomt, men det tar fortsatt overraskende fort slutt. Men responsen var mer umiddelbar og jevn, den er trivelig å kjøre og kan sikkert være ganske effektiv i de rette hender. Sist jeg kjørte en slik sykkel ble jeg sjokkert over hvor dårlige bremsene var, men denne gangen synes jeg det kjentes greit ut. Innbiller meg at demperne også har fått en god oppjustering? Men nå må det innskytes at begge prøveturene har vært korte, og jeg skal være den første til å innrømme at dette er et segment jeg ikke har noe peiling på. (Interesserte skribenter som har peiling, bes ta kontakt!)

Det jeg derimot kan en del om, er «infotainment-systemer». Altså skjermer med navigasjon, musikk og underholdning, telefon og alt det der som mange fnyser av og andre elsker. Her er Harley-Davidson best i klassen – overlegent! Der konkurrentene gjør alt de kan for å låse kundene inne med sine lukkede og sære løsninger, tilbyr H-D en nydelig skjerm der alle funksjoner er lett tilgjengelige med touch og knapper. Men ikke nok med det, de lar kundene velge å bruke Apple CarPlay eller Android Auto også!

En trend er dessverre at stadig flere tar seg ekstra betalt for å åpne disse funksjonene, enten i form av en lisens på ny sykkel eller et månedlig eller årlig abonnement. Det første er for så vidt greit, men løpende abonnementer er en uting som alltid blir mer kostbart for kunden. I USA ser det ut som at H-D har noen 3-årige lisenser, jeg vet ikke hva som gjelder her. Men spør, så du ikke får en overraskelse.

Jeg laget ikke noen video fra kjøreturen, men rull ned til bunnen og se H-D sin egen!

2024 H-D Road Glide der jeg helst ville prøvd den: i nord-California! (Det var ganske gøy på en BMW R1200 GS også :))

Annonse
Custom Text
Forrige artikkelÅ snakke norsk fra scenen i Vegas
Neste artikkelBMW F900 GS og R1300 GS