BMW Motorrad har polert opp mellomklassebøllene F900 R og XR før 2025-sesongen. Mer utstyr som standard, fullt justerbar opp-ned-gaffel, lettere hjul og en vektbesparelse på 3 kilo, er hovedpunktene. F900 R har også fått justert kjørestillingen i en mer sportslig retning, mens XR har fått optimalisert aerodynamikk.
Den velprøvde tosylindrede rekkemotoren på 895 cc med 270/450 grader tenning har selvsagt fått Euro 5+-godkjenning, og det loves et jevnt dreiemoment opp til 92 NM og 105 Hk.
Begge modellene har fått nye torsjonsstive opp-ned 43 mm teleskopgafler, med justerbar forspenning, retur- og kompresjonsdemping. Nye støpte 17” aluminiumsfelger, er cirka 1,8 kg lettere enn før, og bidrar ytterligere til bedre kjøreegenskaper.
Lithium-batteri erstatter bly, og sparer 0,8 kg. Til slutt kan du hente 1,2 kg til ved å bla opp for en Akropovic sportsdemper.
BMW har også valgt å legge mye utstyr inn som standardutstyr. Alle syklene kommer nå med både ABS Pro, som tar hensyn til nedlegg og Dynamic Breaking Control (DBC), som hindrer uønsket pådrag ved hard bremsing. Headlight Pro, USB-C ladeport og varmeholker er også standard fra fabrikk, men det siste har jo vår importør sørget for i 25 år.
De nye modellene kommer selvsagt også med de integrerte multifunksjons blinklysene som kom med R1250 GS/GSA i 2021. Dessverre, for disse er trafikkfarlige og burde aldri vært godkjent! Fast oransje lys i blinklyset foran kan lett misforstås av bilisten som kaster et raskt blikk til siden. Blinklyset bak er nærmest umulig å se når du bremser, det oransje forsvinner helt i det røde. Jeg har derfor begynt å importere enkle plug & play- løsninger som rydder opp, les om Weiser Wizards på AdvThor.no.
Priser
F900 R fås i tre utgaver. Standard er blågrønne Snapper Rocks Blue metallic. For drøyt tre tusen ekstra får du Triple Black, mens du må legge på over ni lapper for Sport-utgaven i Racing Blue metallic. Men da får du også med spoiler og bar end-speil. Inkludert de nær obligatoriske Comfort- og Dynamic-pakkene, pluss dekktrykkovervåking, bikker den reelle startprisen 180 tusen.
F900 XR kommer som standard i Racing Red, med Triple Black og Sport som tilvalg for drøyt tre og fem tusen – den siste inkludert spoiler. Inkludert Comfort- og Dynamic-pakker, samt RDC, er startprisen på 207 tusen før du legger på bagasjeløsninger og annet ekstra.
Konkurrenter: Hvordan står BMW seg?
Det er ikke mangel på konkurrenter i segmentet, og MCmagasinet har ikke ressurser til å gi den brede og dype analysen. Men vi har fått hjelp av KI til å lage en liten uhøytidelig sammenligning med et par konkurrenter, som kanskje angriper fra hver sin ende:
- KTM 890 Duke R: Mer ytelsesfokusert med høyere effekt og lavere vekt. KTM er sykkelen for deg som prioriterer maksimal kjøreglede og aggressiv kjørestil.
- Yamaha Tracer 9: En touringfavoritt med semi-aktiv fjæring og høy komfort. Yamaha er bedre rustet for lange distanser og fullastet kjøring.
Motor og Ytelse
Produsent/Modell | Motor | Effekt (hk) | Dreiemoment (Nm) | Vekt (kjøreklar) |
---|---|---|---|---|
BMW F900 R | 895 cc, 2-syl. | 105 | 92 | 211 kg |
BMW F900 XR | 895 cc, 2-syl. | 105 | 92 | 219 kg |
KTM 890 Duke R | 889 cc, 2-syl. | 121 | 99 | 166 kg |
Yamaha Tracer 9 | 890 cc, 3-syl. | 119 | 93 | 213 kg |
- KTM leverer rå kraft og lavest vekt, og er klart mer fokusert på ytelse og aggressiv kjøring.
- BMW tilbyr en balansert motor med fokus på brukervennlig dreiemoment for hverdags- og touringbruk.
- Yamaha skiller seg ut med tre-sylindret motor, som gir en jevn og lineær kraftleveranse, perfekt for lange turer.
Teknologi og Utstyr
Produsent/Modell | Elektronikk | Fjæring | Skjerm | Standardutstyr |
---|---|---|---|---|
BMW F900 R/XR | DTC, ABS Pro, Riding Modes Pro, Dynamic ESA | Justerbar ESA | 6,5″ TFT | Adaptive LED, Connectivity |
KTM 890 Duke R | MTC, ABS Supermoto-modus | WP Apex (fulljusterbar) | TFT (4,3″) | Quickshifter, Track Mode |
Yamaha Tracer 9 | IMU-basert TC, ABS, cruise control, 4 riding modes | KYB semi-aktiv | 7″ TFT | Quickshifter, LED |
- BMW tilbyr en svært komplett teknologipakke som standard, spesielt på F900 XR, hvor touringfokus er tydelig.
- KTM fokuserer på banefokuserte funksjoner, med blant annet en «Supermoto»-modus for ABS.
- Yamaha tar ledelsen med semi-aktiv fjæring og den største skjermen, som også er lettlest og brukervennlig.
Komfort og Ergonomi
MoProdusent/Modell | Sittestilling | Vindbeskyttelse | Touringmuligheter |
---|---|---|---|
BMW F900 R | Oppreist, sport | Minimal | Begrenset |
BMW F900 XR | Oppreist, touring | God | Utmerket |
KTM 890 Duke R | Aggressiv, sport | Ingen | Svært begrenset |
Yamaha Tracer 9 | Oppreist, touring | Svært god | Svært god |
- BMW F900 XR og Yamaha Tracer 9 er overlegne for touring, med komfortabel ergonomi og god vindbeskyttelse.
- KTM 890 Duke R er best for dem som foretrekker en aggressiv kjørestilling og minimalistisk design.
Hvem passer syklene for?
- BMW F900 R: Perfekt for urbane eventyrere og de som vil ha en sporty, men praktisk roadster til hverdagsbruk og korte helgeturer.
- BMW F900 XR: Ideell for de som elsker touring, men fortsatt ønsker dynamiske kjøreegenskaper på svingete veier.
- KTM 890 Duke R: Laget for adrenalinsøkere som elsker aggressiv kjøring, spesielt på svingete fjellveier eller baner.
- Yamaha Tracer 9: Passer best for langturkjørere og de som ønsker en «do-it-all»-sykkel som kan takle både pendling og eventyr.