Hjem Aktuelt BMW Motorrad holder volumet oppe

BMW Motorrad holder volumet oppe

2024 var en nedtur for mange produsenter, etter rekordvekst i 2023. KTM står på konkursens rand, og kan kanskje trekke med seg både Husqvarna, GasGas. BMW Motorrad kan på sin side rapporterte om sitt beste salgsår noensinne.

BMW Motorrad oppnådde sitt beste salgsresultat noensinne i 2024, med 210 408 solgte motorsykler og scootere på verdensbasis. Dette representerer en økning på ubetydelige 0,6 % sammenlignet med året før.

Europa var igjen den sterkeste regionen, med 118 727 solgte enheter. Tyskland ledet an med 26 177 solgte kjøretøy, en økning på over 8 % fra året før, etterfulgt av Frankrike (20 693 enheter), Italia (16 617 enheter) og Spania (13 009 enheter).

Andre viktige markeder inkluderte USA (17 272 enheter), Brasil (15 267 enheter), Kina (13 872 enheter) og India (8 301 enheter).

Den distinkte X-en blir et enda vanligere syn i år, forhandlerne selger R1300 GS Adventure så blekket spruter

De store GS-ene, R1300 GS, R1250 GS Adventure og sent lanserte R1300 GS Adventure, fortsetter å dominere. Over 68 tusen forlot fabrikken i fjor. Jeg tør allerede nå spå at den siste kommer til å toppe salgsstatistikkene både i Norge og Europa i hele 2025.

F-serien, altså F800/900 GS/GSA, F900 R og XR, bidro også godt med hele 40 tusen enheter, og igjen er de GS/GSA som selger best.

Får vi se F900 GS Adventure (midten) i Norden i år, nå som lageret av R1250 GS Adventure er tømt?

De sportslige S1000-variantene ble valgt av 27 tusen kunder, her sto S1000 RR alene for nesten 12 av dem.

Nye M1000 RR er omtrent så skarpt som verktøyet kan bli i dag

BMW solgte også drøyt 22 tusen av småtassene G310 GS, R og RR. Kanskje litt overraskende at de ikke klarer å bite bedre fra seg i dette volummarkedet, men der møter de knallhard konkurranse fra Asia. i tillegg gikk det over 20 tusen scootere.

Det blir omtrent 177 av 210 tusen. Så hva med de siste 33, som ikke BMW vil gi noen tall på? Her finner vi de fire modellene i K1600 GT-serien, «gamle» R 1250 RT og R og nylig oppdaterte BMW R12 og R12 NineT. Og elefanten i rommet, bokstavlig talt, som de ikke nevner med et ord i pressemeldingen, og som neppe gir utslag i noen statistikker: Hele fem varianter av R18. Kommer Markus Flach til å fortsette å piske denne døde hesten i 2025?

Kommer BMW Motorrad til å våkne fra «Drømmen om Amerika» snart?
- Annonse -
Exit mobile version