Hjem Reise Kort ned vinteren med eventyr i Spania!

Kort ned vinteren med eventyr i Spania!

Jeg er så heldig å kunne tilbringe vinteren i Andalusia, helt sør i Spania. Dette er MC-himmelen. Været er stort sett perfekt hele tiden, og det er uendelig med herlige asfaltveier og offroad-ruter å ta av. For noen dager siden var jeg på en fire dagers rundtur innover i landet, som var så magisk at jeg bestemte meg for å invitere 7 heldige til å være med på en ny runde.

Tur 1: 20 – 25 februar: Ledige plasser

Tur 2: 6 – 11 mars 2025: Fulltegnet!

Turen går fra Malaga til Guadix, gjennom Gorafe-ørkenen og en runde gjennom Parque Natural de Sierras de Cazorla, Segura y Villas. Hjemturen går over fjellkjeden Sierra Nevada, på over to tusen meters høyde. Vi kjører Yamaha T7 i fire hele dager, på en fin blanding av offroad i spektakulære omgivelser og svingete småveier på den spanske landsbygda. En god del av ruta følger Trans Euro Trail (TET).

Er offroad litt skummelt?

Jeg vil anslå den totale andelen offroad til å være kanskje 20-30%, men den er ikke av typen hopp og sprett og sprute grus ut av svingene. Vi kjører pent og rolig, vi skal komme frem og vi skal nyte omgivelsene. Du behøver altså ikke å være noen offroadgud, i så fall vil du kanskje kjede deg, men du bør ikke være skvetten nybegynner heller. Noen steder kan det bli litt teknisk og kanskje se litt skummelt ut. Det er et par bratte og svingete nedoverbakker med dype furer i veien og bratt fjellside ved siden av, hvor det fremfor alt gjelder å holde hodet kaldt, farten nede og se dit du skal. Andre steder må vi opp bakker med løs stein, hvor du må tørre å reise deg opp, se langt og gi gass for å komme opp.

Vi kjører også gjennom uttørkede elveleier med løs sand, som kan være en ny utfordring for mange av oss. Jeg gir gjerne noen kjøretips til de som ønsker det, og vi hjelper selvsagt hverandre.

Offroadkjøringen går i tørre ørkenområder, regn er veldig usannsynlig. Men skulle det skje, blir mye av ruta ufremkommelig gjørmebad, og vi må selvsagt endre programmet.

Alt inkludert

Fra du kommer til hotellet i Malaga senest torsdag ettermiddag, og til tirsdag morgen kan du nesten legge vekk lommeboken. Alt er inkludert på turen: Overnatting i enkeltrom, alle måltider med drikke, til og med bensin. Og alt til en overraskende hyggelig pris!

Turen dag for dag

Torsdag

Turen starter egentlig fredag morgen, men du må være i Malaga senest torsdag kveld. Et enkelt, men bra, hotell i sentrum er inkludert i prisen slik alle er samlet fredag morgen. På kvelden møtes vi for en tur gjennom gamlebyen og en god middag på strandpromenaden.

Hvis du ikke har vært i Malaga før, anbefaler jeg at du legger inn en ekstra dag eller to til å se deg om, før eller etter turen. Jeg hjelper deg selvsagt å booke hotell. Besøk festningen på toppen, og ta en tur i den koselige gamlebyen. 

Fredag

Den første dagen byr på en fin miks av småveier og litt raskere veier, men vi har en god distanse vi må dekke – ca 220 km. Vi skal smyge oss mellom Granada og skiområdene i Sierra Nevada og bort til Guadix, og vi skal ikke ta kjedelige hovedveier opp dit. Dermed blir det tidlig start, du må stå klar i resepsjonen på hotellet for henting allerede klokken åtte.

Det tar ca tre kvarter ut av byen til der syklene står, og her kan vi også lagre store utstyrsbager til vi kommer tilbake. Jeg ordner med frokost som vi spiser der, mens vi gjør oss klare for avreise.

Sierra Nevada

Vel fremme i Guadix bor vi på firestjerners Hotel Paliacio Onate i det historiske sentrum. Hvis vi rekker det, kan de som vil koste på seg en tur i spaet før vi går ut og finner en hyggelig middag. (Middagsservering starter ikke før kl 20:00 i Spania.) 

Hotellets spa frister kanskje etter en lang dag på sykkelen? Husk badebukse!

Lørdag

Etter frokost og bensinfylling krysser vi motorveien og landskapet endrer seg dramatisk ganske fort. I den lille byen Gorafe kjører vi rett opp til toppen av fjellryggen, og blir belønnet med utsikt milevis over det spektakulære landskapet.

Du har kanskje hørt om Gorafe-ørkenen, kanskje sett en YouTube-video? Det er et område litt nord-øst for Granada, med et terreng jeg ikke har sett maken til siden jeg var i Amerika. Terrenget veksler mellom å se ut som Badlands i Sør-Dakota og kløftene og de flate fjellplatåene i Utah. Gorafe kalles “the red desert”, men fargene varierer med årstiden. I januar kommer det gjerne noen dråper regn, og da blir det fort grønt.

Vi tar fotostopp på toppen. Forsiktig hvis du tar med drone, ørnene ble veldig interesserte i min

Etter fotostopp på toppen kjører vi offroad på fjellryggen innover på TET-sporet, før vi krysser en liten elv til sivilisasjonen for en velfortjent kaffe.

Vi hopper ganske snart av asfalten igjen, og nå ser vi ørkenlandskapet nedenfra. Men ørkenen tar også slutt en gang, og vi treffer asfalten igjen oppe på det flate fjellplatået. Det blir en avslappet sprint med flott utsikt noen minutter, før vi treffer på naturparken Sierras de Cazorla, Segura y Villas. En stor nasjonalpark der de herligste veiene svinger seg opp og ned fjellsidene. Denne ettermiddagen holder vi oss helt i kanten av den, mens vi danser opp til oliven-hovedstaden Cazorla etter totalt 150 km.

Cazorla

I Cazorla bor vi sentralt i byen. Vi går en tur gjennom gamlebyen, og tar middagen i et hyggelig gammelt skjenkested som er gravd ut i fjellet.

Søndag

Frokosten i dag blir en liten bocadillo på en av barene ved torvet før vi saler opp igjen. Vi har knapt kommet ut av byen før sveipende hårnåler tar oss opp i høyden og inn i fjellene. I naturparken er det forbudt å kjøre offroad, så denne dagen er støvfri. Men for noen veier! Skiftende landskap hele veien, opp og ned av fjell, gjennom skogkledte daler.

Vi ender dagen i Castril etter ca 180 km svinger, kanskje med en liten tur innom TET og grusen først hvis ikke solen er for lavt på himmelen.

Castril. Kanskje rekker vi å springe en tur opp på festningen?

Mandag

Dette er den lengste kjøredagen, ca 380 km. Vi får med oss litt spennende offroad i løpet av formiddagen: ned i en kløft, gjennom et elveleie og opp på den andre siden. (Eller du kan ta asfalten forbi og møte oss på den andre siden.)

Vi utforsker en forlatt hulelandsby i ørkenen

Så kjører vi opp til over 2000 meter over Sierra Nevada og ned til Almunecar ved havet. Avhengig av hvor mye vi har kost oss med lunsjen, og hvor radig det har gått nedover de herlige svingete veiene, tar vi enten den fine veien langs kysten, eller en litt kjedelig transportstrekke tilbake til Pizarro. Vi leverer syklene, og tar taxi tilbake til hotellet.

Takk for turen!

Praktisk informasjon

Siden du antakelig ikke har en passende sykkel her nede selv, har jeg ordnet så kan du leie en Yamaha Tenere T7 for €120 per dag så lenge du er med meg på tur. (Jeg kjenner ikke til noen utleieselskaper som lar deg kjøre offroad på egenhånd, og de fleste har trackere installert for å kontrollere det.) Yamaha T7 er veldig kapabel og lettkjørt både på asfalt og i terreng. Med 60/40-dekk er de helt perfekte for turen vår.

Dette er ikke utleiesykler, de brukes til guidede turer i Marokko. De har velbrukte veltebøyler, og all lakkert plast er skiftet ut med ferdig oppripet, myk offroadplast. Du behøver altså ikke å være redd for å få en liten velt. Men det finnes ingen selskaper som vil dekke en utleiesykkel for offroadkjøring, så syklene har bare ansvar-, tyveri- og brannforsikring. Du må derfor betale for en brukket hendel, speil eller annet du ødelegger som må byttes. Skulle du mot all formodning klare å totalvrake sykkelen, så må du være forberedt på at det blir dyrt. Det er mulig at du kan få dekket det av reiseforsikring, vanlig eller på kredittkortet.

Syklene har solide bagasjebrett der du kan surre fast en bag med det lille du trenger på turen. Husk å ta med stropper. Som registrert deltaker på turen får du 10% rabatt av meg på Lone Rider Overlander eller Explorer vesker (bruk kode GORAFE2025 ved utsjekk), men husk å bestille minst et par uker før avreise.

Syklene har vanlige USB A-uttak så du kan lade telefonen underveis, men ingen telefonholdere eller GPS. Men vi kjører samlet hele turen, så det trenger du heller ikke.

Syklene er relativt høye, som normalt for adventure, men mye lavere enn min GSA for eksempel. Jeg er 180, og hadde lett flate føtter i bakken. En av dem er litt senket, gi beskjed om du ønsker den.

Kjøreutstyr

Hva skal du ha på deg? På kroppen vil jeg anbefale en tekstildress med uttagbart regn- og vindtett for, og en varm jakke som du kan bruke på kvelden og under dressen. Det kommer sannsynligvis til å være sol og varmt det meste av tiden, men vi kjører helt oppe i et par tusen meters høyde. Noe av turen går i sakte fart, men vi kjører også i hundre uten vindskjerm. Typisk enduroantrekk kan fort bli litt kaldt. Vi skal ha veldig uflaks for å få regn, men fuktig tåke kan skje. Du må selvsagt også ha med hjelm, hansker og kraftige støvler.

Turleder viser eksempel på velfungerende kjøreutstyr av noe eldre årgang

Hvor mye kjører vi hver dag?

Dagsetappene varierer, det gjør også underlag og tempo – se programmet dag for dag. Totalt er turen på ca 90 mil.

Vi tar oss tid til en skikkelig lunsj

Spanjolene serverer ofte ikke frokost før ni, men vi forsøker i alle fall å være på sykkelen senest ti. Eller vi kommer oss av gårde og utsetter frokosten til det første kaffestoppet. Vi stopper igjen for en times lunsj ved ett-, to-tiden, og tar gjerne et kaffestopp på ettermiddagen også. Jeg prøver å ta litt hyppige fem-minutters stopp omtrent hver time, minst.

Jeg har lagt opp dagsrutene til at vi skal være på hotellet før seks, helst tidligere, men ting kan jo skje underveis.

Passasjer

Denne turen er ikke egnet for passasjer. (Si fra om du ønsker en slik tur, så arrangerer jeg det!)

Priser og betingelser

Prisen er €950 (ca NOK 11 400), som inkluderer:

  • 5 overnattinger i enkeltrom
  • 4 enkle frokoster
  • 4 lunsjer med drikke (vann/brus)
  • 4 middager med drikke (vin/øl/vann/brus)
  • Kaffe og mineralvann ved stopp underveis, kanskje en is?
  • Taxi t/r Malaga – Pizarra (hente og levere MC)
  • Bensin

Ikke inkludert:

  • Flyreise
  • Reiseforsikring
  • Transfer fra og til flyplassen
  • Leie av motorsykkel
  • Alkohol du bestiller selv
  • Alt annet som ikke er nevnt

Merk

  • Dette er et privat arrangement, ikke i regi av et firma! Du er selvstendig ansvarlig på hele turen.
  • Prisen er avhengig av minimum 4 betalende deltakere, og det er maksimalt 7 tilgjengelige sykler
  • Dersom noen av deltakerne ønsker å dele dobbeltrom en eller flere netter for å få ned prisen noe, er det selvsagt mulig
  • Jeg tar forbehold om at vi kan måtte bytte hotell, eller at det kan bli nødvendig å dele rom en natt dersom hotellsituasjonen endrer seg
  • Det tas også generelt forbehold om at det kan bli nødvendig å endre ruten, på grunn av vær, veisperringer, uhell, mekaniske feil, og annet

Betaling

Du betaler 20% med bankoverføring for å sikre plassen din. Resten overføres før reisen starter, eller betales kontant (euro) på plass. Detaljer sendes ved bestilling.

Leie motorsykkel

Du leier motorsykkelen direkte av turselskapet som eier syklene. Pris for fire dager er €480. Du kan betale med bankoverføring på forhånd, eller kredittkort eller kontanter på stedet.

Depositum for skader er €1 000, som dekkes med kredittkort eller kontant. Ditt ansvar er dog ikke begrenset til dette beløpet. Syklene har bare ansvar-, tyveri- og brannforsikring, og du er ansvarlig inntil sykkelens verdi (ca €8 000).

Du kan også benytte egen motorsykkel dersom den er egnet.

Alternative datoer

Foreløpig er det planlagt kun én tur, 6 – 11 mars 2025. Dersom det er stor interesse, arrangerer jeg samme tur 20 – 25 februar.

Oppdatering: Marsturen ble utsolgt på et par dager, jeg åpner derfor for påmelding for februar!

Spørsmål og påmelding

For spørsmål, mer informasjon eller påmelding kontakter du Thor Hammer på e-post eller telefon +47 951 99 100.


- Annonse -
Exit mobile version