Noen liker å bruke kart, reiseguider, søkemotorer og ruteplanleggere til å finplanlegge motorsykkelturer i timevis. Andre foretrekker å dra spontant uten noe særlig planlegging. Mange av oss skulle kanskje ønske vi var i den første gruppen, men ender ofte opp i den andre? Vi åpner Google Maps og lager en omtrentlig rute, kanskje med «unngå motorveier». Eller vi finner en planleggingsnerd å kjøre med.
Jeg tror de fleste vil være enige om at en godt planlagt tur i de fleste tilfeller blir en bedre tur. Heldigvis har vi etter hvert fått en rekke gode verktøy som er både er mer avanserte og mye enklere å bruke enn gamle Garmin Basecamp. Tjenester og apper som MyRouteApp (MRA), Kurviger, Tourstart, Stegra.io og Furkot har gjort det uendelig mye enklere og bedre å lage en god rute, men det skal ikke underslås at jobben fortsatt er tidkrevende, og har en viss læreterskel.
Legg merke til at hverken Google Maps, Waze eller Apple Maps står på denne listen. Jeg bruker de masse, for å finne veien fra A til B og bli varslet om fotobokser underveis. Min Google Maps er full av flagg som viser interessante steder å besøke, som jeg kanskje har sett i en YouTube-video eller noe. Kartene er også gode, fint å kunne zoome inn på satelittkartet eller åpne StreetView for å sjekke ut. Et viktig oppslagsverk, men ellers fullstendig ubrukelig til planlegging av et skikkelig MC-eventyr.
Mange av oss har begynt å oppdage hvordan KI kan gjøre hverdagen enklere. Der jeg tidligere googlet, bruker jeg nå stort sett ChatGPT. Jeg får gode og utfyllende svar, med forslag til å spørre videre. Helt uten reklame og sponsede forslag. Men jeg faktasjekker alltid. ChatGPT lyver med veldig glatt ansikt og blir ikke flau når du arresterer den. Jeg bruker KI til å oversette pressemeldinger, skrive utkast til artikler, finne matoppskrifter og mye annet. Og altså: Til å planlegge motorsykkelturer. Ikke de korte dagsturene kanskje, men de lange der jeg ikke er kjent i området, og ikke vet hvor lange dagsetapper jeg kan regne med.
Hittil har nettbaserte Furkot hatt den jobben her i huset. Furkot lar deg sette preferanser som hvor lenge du vil kjøre hver dag, og lar deg velge type vei per segment. Dermed kan du starte dagen med en motorveisprint, ta et grusstrekk, noe svingete asfalt, hoppe tilbake på motorveien, osv. Furkot viser deg alle severdighetene, med informasjon om stedet og lenke til nettsted, så du enkelt kan legge inn et lite stopp. Siden du har fortalt den at du vil stoppe for dagen klokka seks, så forteller Furkot deg hvor du kan sove. Velg hvilke typer du er klar for, for eksempel hotell og camping, og sett preferanser for standard og priser. Vipps så kommer forslagene opp med lenker for å bestille. Skal du på tre måneder til Langtvekkistan, og har en tid for når du må være tilbake, så var Furkot førstevalget.
En langtur blir sjelden akkurat som planlagt, man får jo masse ny informasjon underveis. Så underveis på turen eksporterte jeg ofte fila og importerte den i mitt vanlige verktøy, som kanskje er enda bedre på de fine detaljene som gjør turen helt magisk, og justerte på den. Jeg har prøvd mange verktøy underveis, blant annet Kurviger, TomTom MyDrive, Tourstart, men har til slutt landet på MRA for touring på asfalt og grus. For bus på grus og sånt som er for morsomt til å være lov i Norge, er det imidlertid Stegra som er sjef!
Men nå står vi foran et dramatisk skifte. Slik digitaliseringen, altså internett, GPS, søkemotorer, ruteplanleggere og navigasjonsenheter, har erstattet kart og kompass, kommer kunstig intelligens til å revolusjonere alt. Mens jeg før kunne bruke timer på å søke informasjon og planlegge en rute, så tar jobben kanskje et kvarter. Pluss en halvtime til å sjekke resultatet, og justere. Og ikke minst: Det er så enkelt at selv mor kan klare det, som Kodak sa i gamle dager.
Jürgen Mayer, som har den tyske YouTube-kanalen Ride on with friends, har laget en video som demonstrerer hvor enkelt det kan gjøres. I denne videoen kan du lære hvordan du allerede nå, som en nybegynner, kan planlegge en individuell motorsykkeltur med hjelp av kunstig intelligens. Helt enkelt og gratis!
Ruteplanlegging med kunstig intelligens
Videoen handler altså om hvordan kunstig intelligens kan brukes til å gjøre reise- og ruteplanlegging for motorsykkelturer både raskere og smartere. Videoen demonstrerer dette gjennom et konkret eksempel: samspillet mellom ChatGPT og ruteplanleggeren MyRoute App.
I mars skal Jürgen og vennene få motorsyklene sine fraktet fra Tyskland til Andalusia (helt sør i Spania), hvor de starter en tur. De har kjørt motorsykkel i Andalusia mange ganger før og kjenner området godt. De har allerede mange ruter, både planlagte og tidligere gjennomførte. Utfordringen denne gangen er at de skal kjøre de cirka 2800 kilometerne fra Malaga til München på motorsykkel.
Et par timer før et planleggingsmøte ble Jürgen bedt om å presentere en grov plan samme kveld, med de vakreste severdighetene langs ruten og hotellanbefalinger. Dette planleggingsscenarioet er Jürgens utgangspunkt for å bruke kunstig intelligens. Han brukte cirka 30 minutter til å lage et førsteutkast og sørget for å ta opp hele seansen.
Kunstig intelligens – en kort introduksjon
Kunstig intelligens (KI) er ikke et nytt tema, men teknologien har utviklet seg enormt de siste årene. Nevrale nettverk og ekspertssystemer var her allerede på 1980-tallet, men først nå ser vi hvordan teoriene fra den gang kan implementeres i praksis. KI gir oss muligheten til å løse komplekse problemer i dialog med mennesker eller helt på egen hånd – inkludert reiseplanlegging.
Et verktøy som benytter KI, er ChatGPT, utviklet av OpenAI. Det forstår språk og tekster, og kan utvikle løsninger på spørsmål i dialog med brukeren. Systemet er trent på informasjon fra internett og et bredt spekter av dokumenter. Dette gjør det i stand til å gi nyttige svar, men man bør alltid faktasjekke kildene.
Hvordan ChatGPT hjelper med ruteplanlegging
Jürgen stilte ChatGPT spørsmålet: Hvordan kan du støtte meg i planleggingen av en motorsykkeltur? Svaret inkluderte blant annet:
• Ruteplanlegging tilpasset individuelle ønsker
• Anbefalinger om overnatting for motorsyklister
• Værvarsler som påvirker rutene
• Pakkelister og sikkerhetstips
• Informasjon om land, folk og reisebestemmelser
Med dette som utgangspunkt begynte han planleggingen:
Planen: Malaga til München
• Turen skal vare i 10 dager.
• Dagsetappene skal være mellom 300 og 400 km.
• Kjøreturen skal gå langs den spanske kysten, på svingete veier, og unngå motorveier og bomveier.
• Værforhold, høye fjellpass og vinterstengte veier må tas hensyn til.
Etter å ha oppsummert kravene startet ChatGPT med å lage en grov rute. Førsteutkastet inkluderte etappene med høydepunkter og en påminnelse om å sjekke værforholdene i Pyreneene og Jura-fjellene i april.
Finpussing av planen
For å gjøre planen mer detaljert, ba han ChatGPT om å inkludere severdigheter langs ruten, som Gorges de Galamus og Montserrat-klosteret ved Barcelona. Resultatet kom i en oversiktlig tabell med navn, kilder og estimerte tidsbruk for hvert sted.
Deretter integrerte ChatGPT severdighetene i de daglige rutene med korte beskrivelser og oppdaterte reiseplanen.
Hotellanbefalinger
Jürgen spurte videre om hotellforslag for hver dags etappemål, med følgende kriterier:
• Minst tre hotell med sikker parkering for motorsykler.
• Makspris: 160 euro for et dobbeltrom med frokost.
• Helst ved sjøen og med eget basseng.
Resultatet ble en detaljert tabell med hotellnavn, adresse, kilde, pris og informasjon om parkering.
Generering av ruter for navigasjon
Til slutt ba Jürgen ChatGPT lage en rute som kunne brukes i en navigasjonsapp, som MyRoute App eller kurviger.de, i GPX- eller KML-format. Han importerte filen til MyRoute App og fant ruten overbevisende: 10 dagsetapper fra Malaga til München, langs den spanske kysten, med severdigheter og gode overnattingssteder.
Jürgens konklusjon
Tidligere brukte jeg flere timer på å lage en detaljert reiseplan. Med støtte fra kunstig intelligens tok det bare 15 minutter. KI er virkelig en gamechanger som revolusjonerer måten vi planlegger på. Fremover vil vi se at KI gir mer skreddersydde ruter, tilpasset individuelle kjørestiler, lokal kunnskap og endrede forhold i sanntid.
Hvordan brukte jeg KI til å skrive denne artikkelen?
Nå som du har sett videoen, har du sikkert kjent igjen teksten over. Veldig mye av den bygger på Jürgens voiceover, som er på tysk. For jeg har selvsagt også brukt KI.
Først har YouTube laget automatisk teksting på blant annet engelsk. Det er litt klønete å hente dem ut, men ChatGPT fortalte meg at jeg kunne bruke tjenesten YouTube Transcript, som igjen baserer seg på KI-tjenesten Merlin.
Jeg kopierte hele transkripsjonen over i ChatGPT, og ba den skrive en artikkel på norsk basert på dette. Så ryddet jeg litt i det, og skrev en innledning. Resultatet er forhåpentlig en lesverdig og informativ artikkel, som jeg håper kan bidra til en bedre forståelse for en gjennomsnittlig norsk motorsyklist enn om jeg bare hadde postet videoen. Men det har fortsatt tatt meg et par timer lenger enn det tok Jürgen å spille inn videoen.
I løpet av 2025 skal jeg bli mye flinkere til å bruke KI-verktøy, til både tekst og video. Det betyr at jeg kan skape både mer og bedre innhold. Og ja, det innebærer at jeg kommer til å bygge videre på det andre har skapt. Men slik en rapper sampler en annens låt for å skape noe nytt, håper jeg at mitt personlige bidrag skal løfte innholdet også.