tirsdag, desember 31, 2024
Custom Text
HjemAktueltKTM ruller videre, i alle fall til januar

KTM ruller videre, i alle fall til januar

KTM AG var tilbake i Konkursretten i Ried fredag formiddag, og Herr Pierer kunne trekke et foreløpig lettelsens sukk: Basert på konkursforvalterens rapport, besluttet dommeren i et kreditormøte at selskapet kan få lov til å fortsette i egen regi frem til februar. Deretter skal kreditorene ta stilling til restruktureringsplanen.

Som kjent måtte KTM AG nylig be om konkursbeskyttelse, med en gjeldsbyrde på rundt 1,8 milliarder euro. Den største delen av dette, omtrent 1,2 milliarder euro, er gjeld til banker, hvorav en betydelig andel av lånene ble gitt uten sikkerhet.

Restruktureringsprosessen kan altså fortsette, men innen midten av januar må tilbud fra investorer ligge på bordet.

Dårlig ledelse

Under kreditor­møtet presenterte konkursforvalteren sin rapport for kreditorene og deres interesseorganisasjoner. Han begynte med å beskrive strukturen i KTM-gruppen. KTM AG er selskapet som er ansvarlig for produksjonen av motorsykler og håndterer alle sentrale funksjoner som innkjøp, økonomi og controlling. Motorsyklene blir deretter solgt gjennom tre salgsselskaper, og totalt består KTM-gruppen av rundt 60 datterselskaper.

I sin redegjørelse tok forvalteren også opp årsakene til konkursen og påpekte flere ledelsesfeil. Selv om omsetningen økte i 2023, ble ikke motorsykkelproduksjonen redusert til tross for en fallende etterspørsel. Dette førte til en betydelig lageroppbygging, som igjen økte likviditetsbehovet med rundt 440 millioner euro fra januar 2023 til oktober 2024.

I søknaden om konkursbeskyttelse var tallet 130 tusen. Et skremmende stort tall, med tanke på at salget i toppåret 2023 var på 280 tusen sykler. Nå kom det frem at de har mer enn 265 tusen motorsykler på lager!

Store investeringer på lånte midler

KTM har ikke bare puttet penger på lageret. De siste to årene har de gjort betydelige investeringer, blant annet 370 millioner euro til tråsykkelvirksomheten. Majoriteten av det italienske selskapet MV Agusta ble kjøpt opp for 220 millioner euro, og rundt 575 millioner euro ble investert i anleggsmidler.

Med sviktende salg i 2024, kunne ikke driften finansiere moroa. KTM måtte altså gå til bankene. Som følge av dette økte gjelden fra 255 millioner euro i januar 2023 til svimlende 1,7 milliarder euro (ca 20 milliarder kroner) ved utgangen av oktober i år.

Forvalteren påpekte også andre årsaker til konkursen, blant annet finansieringssystemet, som ved fallende salg hadde en negativ effekt på kontantstrømmen. I tillegg kom dekning av tap i tilknyttede selskaper, høye kostnader til forskning og utvikling, samt det økte behovet for fremmedkapital.

Planen for å redde KTM AG

Forvalteren presenterte deretter planen for å få KTM AG ut av krisen, og begynte med noen positive nyheter. Den andre oppsigelsesrunden, planlagt til begynnelsen av 2025, vil ikke ramme 500 ansatte som tidligere antatt, men 300 ansatte fordelt på de tre berørte selskapene. Produksjonsstansen, som allerede er besluttet, vil vare minst til slutten av februar. Tiltak som reduksjon av arbeidstid til 30 timer per uke og andre kostnadsbesparende programmer er planlagt.

En god nyhet er at «bare» 300 ansatte vil bli sagt opp, i stedet for de opprinnelig planlagte 500. Men det vil selvsagt merkes både hos underleverandører og «løsere» tilknyttede ressurser, spesielt innenfor racing. Her brukes sparekniven hardt, det blir reduksjon for KTM i ulig grener og full exit for de andre brandene i gruppen.

KTM har allerede annonsert at de trekker seg ut av MV Agusta igjen. Det handler antakelig mest om å ikke kaste gode penger etter de dårlige, de får neppe igjen sine 220 millioner euro.

Det må forventes flere påfølgende konkurser i Pierer-systemet, ettersom KTM AG også har sluttet å gjøre opp for seg internt i gruppen. Det planlegges derfor restruktureringsprosesser for de fleste selskapene. Det blir spesielt spennende å se hva som skjer med Husqvarna, GasGas og WP.

Motorsykler som ligger på lager skal selges ut, og jeg spår at det blir en kundefest med store rabatter. Spesielt stygt kan det bli hvis EU-kommisjonen gjennomfører «truslene» om å innføre Euro 7 også for motorsykler fra 2026, slik at typegodkjenningene ikke lenger er gyldige.

På lenger sikt planlegger KTM å redusere materialkostnader, inngå nye leveringsavtaler og styrke innkjøp fra land utenfor EU. Les: Flytte mer produksjon til Asia.

Friske penger må inn

Restruktureringsplanen innebærer at bankene og de over 2500 andre kreditorene må akseptere å bare få dekket 30 % av sine krav. Videre må det inn friske penger fra eksterne investorer. Mye penger!

KTM, med hjelp av Citigroup, har nå et par uker på seg til å hente inn minst 540 millioner euro, altså over 6,5 milliarder norske kroner, fra strategiske og/eller finansielle investorer.

Indiske Bajaj, som produserer både deler, motorer og hele sykler for KTM, er selvsagt den viktigste strategiske. De mister store fremtidige leveranser dersom KTM faller, de er store kreditorer, og ikke minst tar de et stort tap selv. De eier nemlig over en tredel av KTM allerede, og ønsker seg nok en kontrollerende posisjon.

Pierer Mobility AG eier 100% av KTM AG. Bajaj eier altså 37,4%, men Pierer har foreløpig siste ord med 37,6%.

Hvem er så Bajaj Auto? De er noen indiske småtasser som lager mengder av tuktuker, scootere og motorsykler rundt omkring i verden. Store mengder. I forrige kvartal satt de igjen med et par, tre milliarder på bunnlinja, så de har nok råd til å spytte inn det meste. Så får vi håpe de har lyst også.

Kilder: Der Standard, Reuters, Pierer Mobility AG

Annonse
Custom Text
RELATED ARTICLES
- Annonse -
Custom Text
Custom Text

Most Popular

Recent Comments