BMW Motorrad er tilbake på EICMA. Kanskje noe overraskende i disse tider hvor alt skal foregå på sosiale medier, men Markus Flasch har vist seg å være en MC-mann med sans for tradisjoner etter at han tok over butikken 1. november i fjor.
R1300 GS Adventure i alle varianter var selvsagt den store stjernen på BMWs stand, sammen med en oppjustert trio av M1000 XR, R og RR. Men noe overraskende var det de “gamle” 1250-variantene av RT, RS og R som sto på gulvet – ikke oppdaterte R1300-modeller. Det var kanskje derfor BMW følte at de måtte trekke noe annet nytt opp av hatten?
Dette andre var ikke noen ny HP2 basert på R12, som jeg tidligere har spekulert om. Heller ikke noen R20, selv om de brukte et bilde av den konseptmodellen på plakaten før lanseringen. Derimot var det et velkomment tilskudd til GS-familien, en F450 GS! Det vil si: En nesten produksjonsklar konseptmodell.
BMW tar ikke opp kampen med KTM, Kove og de andre som aspirerer om gull i rally-klassen med denne modellen. F450 GS er, i alle fall foreløpig, en A2-sykkel. Altså er det bare hentet ut 48 hk fra den svært lette og kompakte twinmotoren, men skal vi spå at det kanskje kommer en råere fulleffektversjon også etter hvert? Kanskje også en med 21” forhjul?
For hjulene sladrer om at den ikke er tenkt som en rendyrket offroader, men heller som et innsteg i vår allsidige Gelände / Strasse-verden. Sykkelen ble vist med TKC80 knastedekk på eikefelger, men i 17” og 19” utførelse som på storebror R1300 GS. Men BMW lover at den skal være en fullverdig og godt utstyrt GS, slik designet lover. For du er ikke i tvil om at det er en GS: Familielikheten med både R1300 GS og F900 GS er slående, men med et tydelig rally-inspirert design. Og den ser rett og slett rålekker ut!
«Vi kunne starte utviklingen av denne sykkelen med blanke ark. Målet var å muliggjøre utmerket terrengkapasitet og samtidig smidig og presis håndtering på vei. Følgelig er BMW Concept F450 GS utstyrt med en fullt justerbar opp-ned gaffel og en støtdemper med lastavhengig demping, inspirert av rally- og endurosporten. Gjennom målrettet bruk av lett konstruksjon og andre moderne løsninger kan vi skape et sensasjonelt lett kjøretøy nær minimumsvekten i A2-klassen på 175 kg,» sier Marc Weber, hovedingeniør for BMW Concept F450 GS. Så får vi håpe at de gode bitene overlever veien fra konsept til serieproduksjon.
Utstyrsnivået omfatter BMW Motorrad ABS Pro, gode bremser og konfigurerbare kjøremoduser og den velkjente 6,5” TFT-skjermen med BMW Connectivity.
Hva kan vi forvente av den ferdige produksjonsversjonen, når den blir lansert en gang i 2025? Prosjektlederen sier: «Ingen kompromisser, det er sikkert. Etter den svært sportslige offroad-fokuseringen til Concept F450 GS, vil vi implementere sykkelen så tett opp til konseptet som mulig. Vi vil kun justere setehøyden for bedre tilgjengelighet og enklere håndtering. Som et alternativ til eikehjulene, er det mulig at det kommer støpte aluminiumsfelger.«
BMW Motorrad har foreløpig ikke antydet noe mer spesifikt om lanseringsdato.
MCmagasinet streamet lanseringen live på sin Facebookside, og hele sendingen er tilgjengelig for deg der i 30 dager. Se den her!