KTM sitt kamakselproblem har vært hyppig debattert i sosiale medier de siste månedene. Problemet gjelder primært overdreven slitasje på kamakslene i 790-modellene produsert før 2021, med noen tilfeller også i 890-modeller.
KTM har siden 2020 gjort endringer, blant annet en forbedret oljeforsyning og modifikasjoner av vipparmene, som har løst problemet. Diskusjonene tyder imidlertid på at også noen senere 790- og 890-modeller, samt Husqvarna Norden 901-serien, også kan være berørt.
I tillegg var det noen problemer med produksjonsrester i oljekanalen som smører topplokket, og i svært sjeldne tilfeller kunne dette føre til overdreven slitasje på grunn av mangel på oljesmøring. For å løse dette, har de satt inn en enhet som holder oljekanalen ren.
BMW hadde akkurat det samme problemet på en del R1200 GS rundt 2016. (Den rammet meg, på tur i Sør-Amerika.) Her i Europa i alle fall, ryddet BMW stort sett greit opp på garanti. Det ble også skiftet en del kamaksler og vipparmer når syklene var inne på service, ofte uten at kundene fikk vite det. KTM har derimot nektet å ta ansvar i mange tilfeller, selvsagt til stor frustrasjon for kundene det gjelder. I enkelte tilfeller med fullstendig raset motor.
KTM har nå snudd og bekreftet at deres goodwill-ordning vil dekke kostnadene for alle tidligere og fremtidige reparasjoner av LC8c-kamaksler. Dette gjelder både for motorsykler som fortsatt er innenfor garantiperioden og de som ikke lenger er det.
Det kreves i utgangspunktet at sykkelen har en full servicehistorikk fra merkeverksted. KTM sier imidlertid at de er villige til å vurdere unntak for kunder som har fått utført service eksternt, så lenge det foreligger dokumentasjon.
KTM sier også at kunder som tidligere har betalt for reparasjoner, vil bli kompensert hvis de kan fremvise en korrekt servicehistorikk. Federico Valentini, visepresident for global motorsykkelmarkedsføring i KTM, bekreftet at alle kostnader for reparasjoner og erstatninger vil bli dekket, og at forhandlernettverket er informert om dette.