Som ventet ble den nye R1300 GS Adventure avduket på BMW Motorrad Days i juli. Stor og firkantet, med kjælenavnet The Rock internt i BMW. De første timene flommet nettet over av negative reaksjoner, men stemningen snudde på rekordtid. BMW har gjort det igjen, denne blir vond å konkurrere mot!
Forrige generasjon av den store boxer-GS og GS Adventure har vært en udiskutabel suksess siden lanseringen, og R1300 GS skuffer ikke. Lovende omtaler overalt, og sterke salgstall, selv om det også denne gangen har vært litt “pubertetsproblemer” (se egen artikkel). Men enkelte har rynket litt på nesen, de synes at den har blitt litt for liten og puslete.
Man kan mene mye om The Rock, men ingen vil finne på å kalle den puslete! Sykkelen gir et massivt inntrykk, med et moderne og kantete designspråk vi kanskje kan kjenne igjen fra en del av de nye kinesiske elbilene? Eller kanskje det er snillere å peke på den nye LandRover Defender? Vi må i alle fall til bilverdenen, den nye GSA ligner ikke på noen andre motorsykler. Samtidig er man aldri i tvil om hvilken sykkel den erstatter.
Adventure-modellen skiller seg kanskje mer fra standard GS enn i forrige generasjon, selv om det meste selvsagt er likt under skallet. Motoren, med 145 hk og girkassen flyttet til undersiden. Chassiet, med oppdatert DSA dempere, EVO Telelever og EVO Paralever. Brembo bremsene. Beskrivelsene over hva som er nytt i forhold til 1250 kunne fylt bladet. Men det meste av det tekniske er altså kjent fra 1300 allerede. Men nytt av året er ASA, Automatic Shift Assistant (klikk for å lese mer, oppdatert).
Forskjellene er som forventet: Eikehjul, nye avlange LED tåke/kjørelys, større tank (30 mot 19 l), 20 mm lengre fjæringsvei, mer beskyttelse, større vindskjerm, osv.
Men ingen forskjell på gaffelvinkel denne gangen, og dermed litt lenger hjulavstand enn GS på grunn av lengre dempere. Blir den like overraskende leken og lettsvingt som den forrige GSAen? Vekten er voksne 269 kg med full tank, i motsetning til lillesøster har den altså lagt på seg en kilo.
Smarte løsninger
Nyhetene ligger i designet, og da spesielt de innovative bagasjeløsningene. Endelig synes bagasje å være med i planen fra begynnelsen, i stedet for å bli stroppet på som en ettertanke!
Vi starter forfra: Den store aluminiumstanken er veldig firkantet, og på sidene er det et par flate “brett” med riflet gummioverflate. Ifølge sjefsdesigner Alexander Buckan er det en praktisk tanke bak: Du skal kunne legge lommeboken der når du kjører bort til luka på bomstasjonen, sette fra deg Starbucks-kruset, eller legge skruer og verktøy. Funksjon bestemmer form altså, i god tysk design-tradisjon. Gummien kan erstattes av en aluminiumsramme for stropping, eller et lakkert plastdeksel.
Radiatordekslene i aluminium byr på vertikale flater, og kan utstyres med fester. Integrerte fester til tankveske gjør at du slipper stropper og tanklokkringer. Tankvesken, som rommer hele 12 l, vippes enkelt bakover når du skal fylle eller komme til det lille “hanskerommet” med telefonlader. Plassen på trekantene under førerens lår kan også utnyttes. Det lekre designet på de tilhørende veskene er lett gjenkjennelig, jeg vil tippe at det er SW Motech som er underleverandøren denne gangen.
I forkant av baksetet er det også et feste. Foreløpig har ikke BMW vist fram noe som passer, men skal vi tippe at det kommer en baksetebag som kan klikkes på plass? De viser også en tegning av en bagasjeplate som erstatter baksetet, som heller ikke ser ut til å være klar.
ATil Adventure hører det selvsagt svarte eller blanke topp- og sidebokser i aluminium, men denne gangen uten det tradisjonelle stålrør-racket. I stedet har BMW laget en litt kraftigere variant av Vario-festene vi kjenner fra R1300 GS, inkludert elektriske kontakter for sentrallås og USB-C ladekontakter.
Sideveskene rommer 36,5 + 37 l. Velger du sølvfarget, kan du også få en utvidelsesdel som legger til enda 10 l på hver side. De ser litt bredere og lavere ut enn tidligere modeller, du kan se på bildene at de er ganske mye bredere enn styret.
For toppboksen er det ikke oppgitt noen mål, men jeg synes den ser litt smal og uproporsjonal ut. Og litt kjedelig? Her ville jeg nok sett etter noe fra tredjepart. Min favoritt er selvsagt de nye Lone Rider MotoCase, som vil se svært bra ut på denne sykkelen.
Annet ekstra
Før du krysser av alt på bestillingslisten, kan det kanskje være greit å vite at Lone Rider snart kommer med harde sidevesker, motorbeskyttelse, ekstralys og mer til R1300 GS og GSA. I tillegg til de halvharde MotoBags de først og fremst er kjent for.
Ellers er det vel særlig mange flere valg enn før som preger både GS og GSA. Farger, utstyrspakker, styrer, seter, eksosanlegg, hjul… Aldri har det vært så lett (eller vanskelig?) å velge det man liker!
Førerplassen er innbydende, men den fortjener noe bedre enn BMW sin lille navigasjonsskjerm. BikePlay 7 passer perfekt!
(MCmagasinet eies av Adventure Thor AS.)
Oppsummering
Den store GS Adventure har vært konge på eventyrhaugen siden Charlie og Ewan viste oss The Long Way Round for 20 år siden. Konkurrentene har prøvd det meste, men alle sammenligningstester og salgstall har fortsatt å gå i BMWs favør. Med R1300 GS Adventure er listen flyttet enda et hakk høyere. Kongen er død, leve kongen!