Hjem Sykler BMW Hvem er egentlig BMW F900 GS for?

Hvem er egentlig BMW F900 GS for?

Inneholder produktplassering

Det er noen dager siden nå at jeg prøvekjørte BMW F900 GS og R1300 GS. Prøvekjørte altså, ikke testet. Noen få timer og mil gir bare et førsteinntrykk, men likevel nok til at jeg har gått og tenkt litt på det: Hvem er egentlig F900 GS for? Og er det nok av dem til at denne sykkelen ikke blir en salgsflopp?

I artikkelen min la jeg inn en video hvor selveste Adam Riemann trasher GSen offroad, og overrasker seg selv med å gi den en tommel opp. Men er det nok til å stjele kunder fra KTM 890 Adventure?

Og viktigere: Har den samtidig blitt for slem og ukomfortabel for de mange som kjøpte 850en, og som nå må «nøye seg» med den nye F800 GS, siden den nordiske importøren ikke vil ta inn Adventure-modellen?

I dag så jeg en video av Llewelyn Pavey, Brake Magazine, som hjalp meg å klarne tankene litt rundt opplevelsen min. Tittelen er «A bike finally worthy of the GS name…», men innholdet vil nok overraske deg litt.

Du finner videoen i bunnen her, den bør absolutt sees hvis du tenker at dette kan være en sykkel for deg.

Jeg følte meg nemlig ikke hjemme på F900 GS på den korte tiden jeg hadde, hverken på asfalt eller grus. Det var ikke så mye jeg klarte å sette fingeren på, bort sett fra de åpenbare komfortmanglene fra et hardt, smalt sete og rally-type vindskjerm. Llels kommentarer om at man må ha tid for å bli venn med den gir mening. Men likevel, tenker jeg at konklusjonen har blitt enda tydeligere for meg: I mitt hode er ikke dette en sykkel for massene, slik forgjengerne var. Hvis du skal ha en sykkel for å pendle til jobben, kjøre tre uker til Alpene om sommeren og kanskje ta en grushelg eller to i løpet av sesongen, tror jeg at du blir mer fornøyd med noe annet.

BMW sitt veddemål er nok at du skal velge enten F800 eller R1300 GS, men det er mange interessante sykler i feltet: KTM 790 Adventure, Honda Africa Twin, Ducati DesertX, Triumph Tiger 900 Rally, Voge 900 DSX og CFMoto, for å nevne noen. Spørsmålet er både om segmentet BMW her sikter seg inn på er stort nok, og om BMW klarer å albue seg frem til toppen av salgslistene uten å ha en versjon som appellerer mer til massene.

Min spådom er at F800 GS blir den europeiske storselgeren i den mellomstore GS-familien, med den i Norden (foreløpig) manglende Adventure-modellen som nummer to. Og at F900 GS blir stående igjen som litt for røff for BMW-folket, og ikke helt Ready to Race nok for KTM-kundene.

Det er også en annen grunn til at jeg ville vise deg den videoen: I denne kjører lllel og kompisen Mel offroad fra Malaga til Gorafe, i Andalucias Red Desert med en F950 GS og en Triumph Tiger 900 Rally Pro. Den turen kan du ta også, les mer under videoen!

Llewellyn Pavey sin YouTube-kanal Brake Magazine er verdt å abonnere på

MCmagasinet kan nemlig røpe at Adventure Thor AS har innledet et samarbeide med Triumph Adventure Experience, og du kan gjøre den samme turen i høst eller vinter på en Triumph 900 eller 1200 Rally Pro! Du blir ledet av erfarne instruktører, som gjør deg til en bedre fører underveis. Bagasjen går i følgebil, og du bor og spiser bedre enn disse gutta gjorde. Det kan også være mulig å kombinere med et kurs i forkant.

Sjekk ut denne siden, og ta kontakt med meg for mer informasjon og en rabattkupong hvis du er interessert i offroad-opplæring, guidede offroad- eller asfaltturer i Spania, Portugal og Marokko, eller å bare leie sykkel for å kjøre på egenhånd. Men ikke sitt for lenge på gjerdet, noen av turene er allerede utsolgt!

Bli med Adventure Thor AS og Triumph Adventure Experience Spain på heftig utflukt!


- Annonse -
Exit mobile version