Jeg har lenge hatt en drøm om å kjøre USA på kryss og tvers på MC over tre, fire kanskje fem måneder, men familiesituasjon og jobb har gjort det til et umulig egoprosjekt. Har vært masse i USA både på ferie med familie og på jobb og er veldig glad i og fascinert av landet. Særlig de delene som ikke er helt vanlige reisemål, vekk fra kysten og de store byene.
Jeg kan «kaste bort» time etter time med å se på kart, FaceBooksider og youtubevideoer om mc-turer over hele verden og USA spesielt. Har sett the long way alle retninger flere ganger og drømmen forsvant ikke.
Så i september 23 så jeg et innlegg på FaceBook om et selskap som heter visitor.us. De spesialiserer seg på å hjelpe utlendinger med å registrere kjøretøy i USA, nærmere bestemt Montana som har et mindre protektivt regelverk enn de fleste andre statene. Man starter med å opprette et selskap i Montana, et LLT og så kan kjøretøyet registreres på selskapet.
Dette gjorde at tanken rundt en stor USA-tur endret seg. Hvorfor må hele turen gjøres unna i stort jafs når man kan ta det i mindre biter? Planen ble nå å heller dra en til to ganger for å kjøre etappevis. Begynne et sted, kjøre en omvei til et annet sted for så å reise hjem og komme tilbake for å fortsette der jeg slapp. Her bør det også nevnes at jeg har en fantastisk raus kone! Uten hennes velsignelse ville ikke et slikt prosjekt hverken vært mulig eller like hyggelig. Dessverre hater hun å sitte på med motorsykkel. Hun synes det var OK da vi traff hverandre på Korfu for snart 30 år siden og gjorde et nytt forsøk sommeren 23. Da sa hun at hun på ingen måte ville sitte på igjen og at hun måtte ha vært veldig forelsket som ville sitte på meg den gangen vi møttes sommeren 95.
Jeg tok kontakt med visitor.us og det var kjapt gjort å sette opp selskapet mitt. Så begynte jakten på sykkel. Her i Norge har jeg en F800GS 2011 så jeg satte opp søk hos forhandlere på lignende sykler. Fant etter hvert et par egnede kandidater og kontaktet forhandlere. Begynte å snakke med forhandleren Road Track and Trail i Big Bend Wisconsin 21 september og skrev under salgskontrakt på en F800GS 2012 en uke senere. Nesten identisk med den norske sykkelen. Planen var i utgangspunktet å starte dette eventyret i mars 2025, men RT&T kunne ikke oppbevare sykkelen frem til våren. Da ville de heller prøve å selge sykkelen til noen andre for å frigjøre plass til snøscootersesongen.
Dermed ble eventyret fremskutt med ca 6 måneder og jeg måtte skaffe billetter over dammen. Da billetter var i boks måtte jeg finne ut hva jeg skulle gjøre og hvor jeg ville dra. Hadde bare ankomst Chicago 18 oktober og retur fra Nashville 24 oktober. Det viktigste med turer som dette er å ikke ha konkrete planer, men det er jo greit å ha en overordnet plan, jeg satte opp en omtrentlig plan om hva som kunne være mulig å rekke på kort tid.
Jeg måtte også finne et sted å lagre sykkelen i 5-7 mnd så jeg spurte om råd på en amerikansk FaceBookgruppe. Der fikk jeg mange gode og dyre råd. Men så kom Bob på banen. Bob er tidligere sheriff i Texas men har nå flyttet med kone og datter til et landlig område sør for Nashville. Han hadde akkurat solgt en av syklene sine sine han hadde masse plass i garasjen til the Norwegian bike. Sykkelen kunne stå der på ubestemt vis, han kunne starte den opp i ny og ne og ellers stulle stelle med sykkelen. For en fantastisk fyr.
Forsikring klarte jeg også ordne i løpet av den relativt korte tiden jeg hadde til disposisjon. Riktignok gikk det ikke å legge inn norsk førerkort på nettsiden til Progressive som til slutt ble selskapet jeg landet på, så det løste jeg ved å velge Montana som stat og legg inn mitt norske førerkortnummer. Mer om dette senere. Jeg bestilte også personlig skilt på sykkelen: JANF
Siden jeg hadde både flybillett, motorsykkel som var forsikret og et sted å oppbevare den var alle de viktigste brikkene på plass, og den 18 oktober i fjor satt jeg på et fly til USA og eventyret kunne begynne.
Følg med på Jan Fredrik sine turer her på MCmagasinet! I del 1 starter Jan Fredrik i Chicago og kjører gjennom ni stater før han ender opp i Nashville.
Jan Fredrik Gulbrandsen 51 år, gift og to døtre på 18 og 19
Utdannet på Maritim Høyskole og jobber i Feen Marine som salgsdirektør
Tok lappen på mc 1992. Kun leid og lånt sykler frem til jeg kjøpte en 1986 Suzuki DR 600 i 2017. Jeg brukte denne til jobb og dagsturer frem til jeg i 2022 var på Gran Canaria og leide en BMW F800GS. Falt pladask for den sykkelen og kjøpte en 2011 modell 4 dager etter jeg kom hjem fra Gran Canaria. Jeg begynte å kjøre lengre turer og kjørte med broren min og to kamerater til Isle of Man sommeren 2023.