MV Agustas nye endurosykkel har hatt en lang fødsel. De første bildene av Lucky Explorer 9.5 kom i 2022. På EICMA før jul fikk vi se LXP Orioli Limited Edition, og vi trodde vel det var det. Men nå er barnet her, og det heter MV AGUSTA ENDURO VELOCE
Lucky Explorer 9.5 skulle bli MV Agustas retur til offroad, mange år etter Cagiva Elephant. Men med KTM-og Husqvarna-eier Pierer Mobility stadig sterkere inne i butikken, så det mørkt ut for prosjektet. I forbindelse med at de kjøpte seg inn, skulle hjelpe til med leveransekjeden og også overta distribusjonen av merket i USA i høst, var Herr Pierer tydelig på at «ingen trenger en stor offroader med MV Agusta-merke».
Jeg ble derfor litt overrasket da jeg bare en måneds tid senere kunne se den utstilt på EICMA. Nå som LXP Orioli Limited Edition, med levering i januar. Men når det så ble klart at Pierer skulle bli majoritetseier, så var jeg sikker på at det skulle bli med de 500 LXP-ene.
Men den gang ei. Noen ildfulle italienere har nok forsvart sin stolte offroadhistorie med nebb og klør mot de østerriske redningsmennene. For nå er den her, med nytt navn igjen: Enduro Veloce. Dekoren, som brakte tankene til fordums sigarettreklamer, er erstattet av mer Agusta-typisk lakk i rødt og sølv. Ellers er det meste som vi fikk se på EICMA.
Enduro Veloce hyller altså en stolt offroadhistorie som strekker seg nesten åtti år tilbake. Det var med modellen 98, kjørt av Vincenzo Nencioni, at selskapet først vant et løp, det «Golfo di La Spezia» off-road regularitetsløpet, den 8. oktober 1946. Tre år senere ble flere standardsykler forberedt for å delta i British Six Days, et løp som så den store Carlo Ubbiali vine MV Agusta sin første internasjonale seier.
Den nye Enduro Veloce skal være inkarnasjonen av MV Agusta’s viktigste verdier: 100% italiensk produksjon, håndverk, ingeniørmessig fremragende og høy ytelse, og representere MV Agustas unike tilnærming til adventure-segmentet.
Design
For MV Agusta er design og estetikk sentralt. Hver eneste MV skal være gjenkjennelig ved første øyekast. Litt mer eksklusiv enn konkurrentene, MV Agusta skal være luksus! Designernes jobb er kanskje enda litt mer krevende når de skal lage reinsdyr, som slemme R-førere gjerne kaller adventure-sykler. Funksjon må få komme først, og da blir det ikke lavt og smekkert.
Men designerne har lyktes godt, linjene er både klassiske og moderne, samtidig som sykkelen ser ut som at den mener business. Ved første øyekast er det lett å ta den for en omlakkert Ducati Desert X, men Enduro Veloce gir kanskje et litt mer forfinet uttrykk. Den lekre Ago Red og Ago Silver-fargekombinasjonen hjelper.
Motoren
Enduro Veloce er den første som får den helt nye 3-sylindrede motoren på 931, og som vil bli å finne i flere modeller snart. Motoren, som er designet, utviklet og produsert MV Agusta, er kompakt og lett – bare 57 kg. Den har også en spesiell teknisk løsning: veivakselen roterer motsatt vei av hjulene, og motvirker dermed gyrokreftene. Resultatet skal være en enda mer svingvillig sykkel, noe som kommer godt med på en sykkel med 21″ forhjul og 18″ bakhjul.
De har tatt ut greit med krefter av 931 ccm, hele 124 hk ved 10 000 o/min og 102 Nm ved 7000 o/min. I følge produsenten, en motor som gir kraft ved høye omdreiningstall og umiddelbart dreiemoment ved lavere turtall. Hele 85% av det maksimale dreiemomentet er tilgjengelig allerede ved 3000 o/min.
Forholdet mellom boring og slaglengde, som er større sammenlignet med tidligere modeller, kombinert med nye kamakselprofiler og timing, skal gi i en motor som er svært behagelig og brukervennlig på veien.
Bensinforbruket er oppgitt til 0,56 liter på mila, og tanken tar 20 liter.
Girkassen er selvsagt 6-trinns, og med Føreren kan utnytte motorytelsen gjennom en jevn og presis 6-trinns girkasse, som kan fjernes fra høyre i stedet for venstre side. Det Electronically Assisted Shift (EAS) i 4.0 versjon tillates opp- og nedgiring med quickshift mens gasshåndtaket er åpent. Clutchen er hydraulisk, som den bør være på en sykkel i denne prisklassen.
MV Agusta ønsker at lyden fra Enduro Veloce skal minne mer om en Superbike-replika enn en adventure-sykkel når bypass-ventilen åpner seg ved gasspådrag. Det loves en ren eksoslyd, minimalt forstyrret av støy fra innsug og mekanikk.
Elektronikk
Enduro Veloce har selvsagt fått de elektroniske herligheter man forventer av en slik sykkel. Den sentrale IMUen, en kombinasjon av gyro og bevegelsesensorer, holder rede på alle bevegelser i 6 akser, i tillegg til ABS- og andre sensorer. Det er betydelige mengder dynamiske data som behandles i sanntid, som så brukes av alle de elektroniske systemene til å nærmest oppheve de fysiske lovene. Enduro Veloce kommer med fire kjøremodus: Urban, Touring, Off-Road og Custom All-Terrain.
Dashbordet består av en høyoppløst 7-tommers TFT-skjerm med Bluetooth- WiFi- tilkopling for telefonen din. MV Agusta har selvsagt sin MV Ride-app for navigasjon, mv, og de har montert både USB A og C for å lade den. Men en plass til telefonen ser de ut til å ha glemt.
Keyless tenning, bakgrunnsbelyste kontrollere, ride by wire gasshåndtak og cruisekontroll er på plass. Derimot mangler både blindsonevarsling og adaptiv cruisekontroll, noe man kanskje begynner å forvente i denne klassen.
Traction-kontrollen, som kan deaktiveres, har åtte nivåer: fem for vei, to til off-road og ett for regn. I menyen kan du også tilpasse gassresponsen ut fra hvilke dekk du har på. Vi vet ikke helt hvordan dette ser ut i praksis, men de sier at man har 8 nivåer basert Bridgestone Battlax A41 (gatedekk) og 8 basert på AX41 (knastedekk). Vi får håpe at det er «lov» å bruke andre dekk også, uten å miste garantien.
Du kan også velge melliom to nivåer av motorbrems, uavhengig av kjøremodus. Litt overraskende kanskje på en adventure-sykkel, så har den også Launch Control så du kan vinne grønt lys grand prix. Sammen med Front Lift Control (FLC), skal det hjelpe deg til 100 km/t på 3,72 sekunder. Akkurat nok til å slå Desert X-en ved siden av deg med 0,8 sekunder. Toppfarten er hele 240 km/t.
Som med alle MV Agusta-modeller, kombineres Cornering ABS og RLM (Rear Wheel Lift-Up Mitigation) til bremsestyring gjennom svingene. Dette reduserer løftet på bakhjulet og holder hjulet på bakken ved ekstrem oppbremsing, for mer effektiv og sikker brems. Det er 2 forskjellige ABS-innstillinger:
- Nivå 1 er for sportslig kjøring, spesielt offroad. Du kan låse bakhjulet, og forhjulet får lov til å skrubbe litt i grusen før ABS slår inn. Cornering ABS er av, og RLM er mindre inngripende
- Nivå 2 er normalen, der alle systemer er i funksjon. ABS kan bare deaktiveres i Off-Road og Custom All-Terrain modus.
Chassis
Enduro Veloce kommer som standard med Bridgestone Battlax A41 dekk i størrelsene 90/90-21 og 150/70-18 på Takasago Excel tubeless felger med en elegant svart finish. Sykkelen kan også leveres på Bridgestone Battlax AX41 knastedekk.
Chassiet er tradisjonelt, med opp-ned forgaffel, dobbel aluminium svingarm og kjededrift. Sykkelen er 2360 mm lang, og har en tørrvekt på 224 kg. (Det er ikke oppgitt om det er kjøreklart med væsker.) Tanken tar 20 liter.
Sachs leverer en 48 mm forgaffel, justerbar i kompresjon, demping og forspenning, med 210 mm fjæringsvei. Det er Sachs bak også, med de samme 210 mm, men justeringen er begrenset til forspenning via et tradisjonelt ratt.
Bremsene er fra Brembos øvre hyller. Stylema kalipere på to 320 mm flytende skiver foran og en tostempelkaliper med 265 mm skive bak.
Bakkeklaringen er solide 230 mm, sykkelen er ikke overraskende ganske høy. Setehøyden er 870 mm, men det justerbare setet betyr at denne kan senkes til 850 mm. Agusta sier at de har gjort en grundig jobb med fasongen og polstringen av setet for å sikre komfort og tilstrekkelig støtte under alle bruksforhold, inkludert langdistanse motorvei-reiser, men det får det være opp til den enkelte rumpe å bedømme.
Utstyr
Som ekstra tilbehør tilbys MV-merkede aluminium sidevesker med kapasitet på 39 og 32 liter, vernebøyler, forsterket aluminiums beskyttelsplate, ekstralys og Termignoni titan eksospotte.
Mobisat tyverisikringssystem med integrert geolokalisering tilbys gratis det første året.
Som hele MV Agusta-serien fungerer Enduro Veloce med den gratis MV Ride-appen, som er betydelig revidert og oppdatert for å gjøre den enda mer effektiv og avansert når det gjelder tilkobling. Appen inkluderer blant annet ruteplanlegging og navigasjon, med turn bu turn-visning på TFT-skjermen.
Enduro Veloce leveres med en fireårig fabrikkgaranti.
Norske priser og forhandlere
Erling Sande hadde agenturet for Norge, men ser nå ut til å ha gitt opp. På MV Agusta sine hjemmesider står CBP i Skien oppført som forhandler, men de har ingen informasjon om merket på sine sider. Så akkurat nå ser det ut som at du kanskje må hente hjem din nye Enduro Veloce selv. Men med Pierer Mobility som majoritetseier, spår vi at merket snart får representasjon og en renessanse her i landet. For den som har vært og sett modellutvalget til MV Agusta går ikke derfra uberørt.
Tekniske spesifikasjoner
For alle tekniske spesifikasjoner, klikk her