Indian er tidlig ute med å avsløre sin helt nye 2025 Indian Scout-serie. Med hele fem nye modeller, ny ramme og en ny 1250 kubikk væskekjølt V-twin lover Indian «en unik kombinasjon av ikonisk amerikansk design, legendarisk balanse mellom kraft og kontroll, og ny teknologi rettet mot føreren.»
Indian hevder å ha både forsket grundig og lyttet til tilbakemeldinger fra kundene sine (det skulle da bare mangle?), og lover pålitelig ytelse, brukervennlig teknologi og en komfortabel kjøreopplevelse. Med sin lave setehøyde skal Scout en trygg og behagelig kjøreposisjon, med stabile og forutsigbare kjøreegenskaper.
Modeller
Scout kommer i fem modeller, tre utstyrsnivåer og et bredt utvalg av tilbehør for personlig tilpasning. Her får du en rask oversikt over de fem, men klikk på bildene for en mer utfyllende videopresentasjon! Utstyrsnivåene kommer vi tilbake til lenger ned.
Scout Bobber er naken, med en aggressiv holdning. Her søker man den ikoniske bobber-stilen. Det meste er svart, skjermene er korte og lykta plassert i et lite hus uten vindskjerm. Singelsetet forsterker en minimalistisk bobber-estetikk. Senket 51 mm fjæring skaper en lav stilling for et aggressivt, tilpasset utseende. Bar-end speil gir forsterker inntrykket av en lav sykkel.
Sport Scout kommer med 19″ forhjul og 150 mm styrehevere for en mer sportslig kjørestil. Setet skal også gi litt mer støtte. Fortsatt er det meste svart, men en liten vindskjerm gir både beskyttelse og endrer utseendet ganske mye.
Scout Classic er for deg som liker den klassiske stilen, og koser deg med blank lakk og krom. Her får du også blanke eikefelger, som du kan bruke en hel regnfull lørdag på.
Setet er lavt og sittestillingen mer avslappet enn på sine mer aggressive søstre.
Super Scout er den mer praktiske sykkelen som kan brukes også på de litt lengre turene. Med 76 mm fjæringsvei og høy vindskjerm øker komforten, og det er plass til både passasjer og bagasje.
Sidevesker, eikefelger og vindskjerm kommer som standard. Både vindskjerm og sidevesker med hurtigfester, så du kan velge å kjøre uten.
101 Scout har hentet navnet fra en legende. Hvem husker vel ikke filmen The World’s Fastest Indian?
101Scout er en Sport Scout som leverer på mer enn utseendet, med mer krefter og dyrere chassiskomponenter: Fullt justerbar bakdemper (de andre har bare forspenningsjustering), justerbar opp-ned framgaffel (opp 2 mm fra de andres 41) og doble 320 mm Brembo skivebremser (mot singel 298 mm). Bakbremsen er den samme 298 mm.
Detaljene er også mer påkostet for en mer «premium» følelse.
Designet
Det er svenske Ola Stenegärd, med den fjonge tittelen Director of Product Design for indian Motorcycle, som har ansvaret for designet. Et kjent navn for mange vil vi tro. Hans første jobb var i SAAB Automobile, men allerede etter to år fikk han seg jobb som designer hos indian. Men i januar 2003 flyttet han til München, hvor han raskt skulle sette helt andre spor: Olas første egne prosjekt hos BMW var nemlig sportsykkelen S1000 RR!
Ola ble hos BMW i over 15 år, over halvparten av dem som Head of Vehicle Design, og med ansvar for braksuksesser som S1000- og R1200 LC-modellene, og flere til. Men for Ola var det alltid hjemmebygde caferacere, bobbere og stivramma choppere som var det grommeste. Han fikk kompisen, den legendariske custombyggeren Roland Sands, til å lage lage Concept Ninety. Et nydelig byggverk med klare linjer til en 70-talls R90 S, og vipps hadde han fått med styret på å lage R nine T.
BMW hadde tidligere prøvd seg i customsegmentet, men tross drahjelp fra selveste James Bond uteble suksessen. Denne gangen var det ekte «customization», altså egne tilpasninger som skulle gi suksess. R nine T var i det store og hele den gamle R1200 R med litt ny stil, og med mulighet til å enkelt bytte ut tank, seter og andre komponenter.
Rett før lanseringen av R18, som formelig roper navnet hans, sluttet plutselig Ola i BMW. V-twinen sang sin uimotståelige sang fra den andre siden av Atlanterhavet:
«Det å få muligheten til å lede designarbeidet for den neste utviklingen av Scout er en drøm som går i oppfyllelse,» sa Ola Stenegärd, Director of Product Design for Indian Motorcycle. «Vår øverste prioritet var å opprettholde den ikoniske arven til Scout og sikre at den nye serien er like tidløs som sine forgjengere. For oss var det avgjørende å holde det rent, følge de ikoniske linjene til Scout, og skape en pakke som tilbød sømløs tilpasning. For å oppnå dette, startet alt med stålrammen og den helt nye V-Twin-motoren.«
Motor
Den nye Scout er bygget rundt en helt redesignet 1250cc væskekjølt V-Twin som har fått navnet SpeedPlus 1250. Toppeffekt er 105 hester på de fleste modellene, men 111 hk på 101 Scout-modellen. Rett i fleisen på Revolution-motoren vi først ble kjent med i Harley-Davidson Pan America, altså. Alle modellene har maks dreiemoment på 109 Nm, men med mer drag høyt i registeret på 101. Girkassen er 6-trinns.
I følge Indian, skal det også komme «Sixty»-varianter, slik som på tidligere utgaver av Scout. De sier ikke så mye enda, men informerte rykter sier tusen kubikk. Ganske nær HD sin 975-kubikker det også, det er ingen tvil om hvem som er hovedkonkurrenten.
Utstyr
For å videreutvikle et amerikansk ikon som Indian Scout, fokuserte Indian innsatsen på tre områder. Først og fremst måtte den nye Scout beholde stilen som så mange er så glade i. For å treffe en bredest mulig målgruppe, prioriterte de lav vekt og setehøyde. Akkurat hvor lav vekten er, sier de så langt ikke noe om, men setehøyde ned til bare 680 mm burde gjøre sykkelen tilgjengelig for de aller fleste.
Det tredje området var teknologi. Mens førersentrert teknologi ikke var en prioritet for kundene for 10 år siden, er det det i dag. Den nye serien lar deg velge mellom ulike teknologipakker, og dermed hvor mye du skal overtrekke kredittkortet:
Standard er de tre standardmodellene Scout Classic, Scout Bobber og Sport Scout. Foruten ABS og innsprøytning, som er en forutsetning for å kunne selge syklene i Europa, så er innslaget av elektronikk ganske minimalt. Man får LED-lys, men ellers er det analoge instrumenter.
Limited er et skritt opp. Her får du de samme tre utgavene med cruise control, traction control, tre ride modes og USB-uttak.
Limited +Tech er standard på Super Scout og 101 Scout, og tilleggsutstyr på de andre. I tillegg til Limited, betyr det den runde 4″ touchskjermen vi kjenner fra 2023 Chief og FTR, og tilgang til Indians Ride Command-tjenester: kobling til mobiltelefonen via en egen Indian Motorcycle app, navigasjon, musikkstyring, Apple CarPlay og mer til.
Polarisfolket har dessverre gått på det samme McKinsey-seminaret som bilbransjen, og vil at vi skal venne oss til å betale «litt» hver måned for å kunne bruke funksjoner som allerede er innebygget i sykkelen. Foreløpig er abonnementet Ride Command+ bare tilgjengelig i USA og Canada, men vi får håpe at funksjonene blir tilgjengelige for oss også.
Lanseringen
Er du nysgjerrig på mer, kan du se hele lanseringen (24 minutter) her: