Feriedager er en begrenset ressurs for de fleste av oss, og det er jo synd å bruke et par av dem på kjedelig autobahn gjennom Tyskland når man egentlig helst vil kose seg i Alpene. Hva med å ta sykkelen på toget?
For noen er autobahn et mål i seg selv, men de fleste av oss kunne nok tenke oss å gjøre noe annet med de altfor få feriedagene enn å tilbringe de sammen med alle lastebilene. Autobahn kan dessuten være et lite mareritt på sommeren. Det er masse asfaltering og annet veiarbeid, det er ikke unormalt med milevis «stau».
I Tyskland får vi heller ikke lov til å kjøre mellom bilene slik vi er vant til hjemme. Bøtene kan bli store, spesielt hvis du lar deg friste av åpningen bilistene gjerne lager for utrykningskjøretøyene. Hvis du absolutt ikke orker å stå der i 30 grader, så får du mindre kjeft om du kjører forsiktig utenfor veien på høyre side.
Autobahn er selvsagt ikke den eneste måten å komme frem på. Det finnes utrolig mange koselige småveier og små dorfer som er verdt å besøke. Sjekk ut Der Romantische Strasse, for eksempel, men vær advart om at det tar laaang tid!
Men hvilke alternativer finnes hvis du bare vil komme deg så raskt og enkelt som mulig til Syd-Tyskland?
Med lastebil og fly til paradiset
Før vi går til toget: Hvis du bor på Østlandet, så vil jeg anbefale deg å sjekke ut MC Transport! For en helt grei penge kjører Morten og folka hans sykkelen med bagasje og kjøreutstyr fra Gjerdrum eller Hjortneskaia til München. Et par dager senere kan du fly ned med bare småsko og kredittkort, plukke opp sykkelen og være i Alpene to timer senere. Etter endt ferie leverer du sykkelen i München igjen og flyr hjem igjen. Det kan ikke bli enklere og raskere. Det blir fort billigere enn Kielferge og mange mil på autobahn også.
Med tog fra Hamburg
Hvis du tar deg over til kontinentet med ferge til Nord-Jylland, begynner du allerede å bli lei av flat motorvei når du kommer til Hamburg. Det er ca 50 mil, og kanskje fem timer pluss bensin og røde pølser. Du kan selvsagt fortsette et par timer til før du finner deg et hotell og fortsetter neste dag, men tog er også et fint alternativ.
Tidligere var det Deutche Bundesbahn (DB), altså det gamle «tyske NSB», som kjørte biltog i Tyskland. Så var det Østerrikes ditto, Østerische Bundesbahn (ÖBB) i noen år. I 2024 kjører både BTE AutoReiseZug og Urlaubs-Express mellom Hamburg-Altona og Lörrach, helt sørvest i Tyskland. Perfekt for å utforske de franske og sveitsiske alper, eller hvis du skal videre nedover i retning Rivieraen eller Spania
Urlaubs-Express kjører til flere destinasjoner fra Hamburg:
- München Ost, nær midten av Alpene. Godt utgangspunkt for det meste
- Villach, helt øst i de østerriske Alpene. Ved grensen til Slovenia
- Innsbruck, et par timer sør for München
Selv om de delvis går samme vei, så er dette ulike tog. Man må ta de fra A til B, det går ikke an å få av sykkelen underveis. Tidene varierer noe, men typisk har de avgang mellom klokken sju og halv ti på kvelden. Hver av strekningene går 3 eller 4 ganger i uken i sommersesongen fra midten av mai og ut oktober.
Du må regne med å være på plass en time eller to før avgang, men da får du tid til å tjatre litt med andre MC-folk, spise middag og kjøpe noe godt til kvelden. Hvis du reiser alene, er det stor sjanse for å finne seg noen å reise sammen med noen dager!
Hva koster det?
Jeg så litt på prisene, og de varierer mye med reisetidspunktet. Og selvsagt hvor dårlig komfort du tåler. Det er fullt mulig å få en egen 3-sengs kupé helt alene, men det koster selvsagt. I den andre enden av skalaen finner du en liten køye i delt liten 6-sengs kupé, eller en enkel liggestol med pledd.
Allerede nå i slutten av mars var det fullt på mange avganger i juli, men jeg fant et eksempel: Hamburg – Villach, med retur Lörrach – Hamburg, kom på €856 for én person med MC og seng i delt lugar. Det er ganske nøyaktig kr 10 000,- i dag.
Det høres umiddelbart veldig dyrt ut, men er kanskje ikke så dumt? Du er perfekt satt opp for å kjøre hele Alpene på langs: Frankrike, Sveits, Østerrike og Italia. Du kan til og med svinge innom vakre Slovenia før du setter snuten hjemover igjen. Du sparer antakelig fire transportdager med til sammen 200 mil (og det er kanskje det viktigste?), med tilhørende hotellrom.
Hvis sykkelen din bruker 0,6 liter per autobahnmil, og prisen er 25,- per liter, så er det fort tre lapper i bensin. Jeg tenker man fort kan legge på tre til for dekk, service og verditap, men det er jo individuelt. Du kommer neppe under fire tusen for de fire hotellnettene hvis du reiser alene, om du ikke har med telt. Da er vi fort på ti tusen allikevel. Så kan du enten korte ned ferien, eller bla opp til hotell allikevel og kose deg noen dager til.
Forbindelser til Kielfergen
Hvis du kommer med Kielferga er du i land ved ti-tiden, og kan fint rekke å være i München, Koblenz eller noe sånt den første dagen. Da er det ikke så mye vits i å vente i Hamburg helt til kvelden for å ta toget, selv om det har blitt en veldig hyggelig by som er verdt et besøk. Eventuelt kan du ta omveien om vakre Lübeck? Kiel er det bare å komme seg ut av.
Men nordover er det absolutt aktuelt med kombinasjonen tog og ferge. Togene kommer inn til Hamburg mellom åtte og ni om morgenen. Selv om det kan ta lang tid å komme av toget, så har du god tid til å rekke fergen i Kiel klokken 14:00. (Det tar en drøy time, siste oppmøte er 13:00.)
Litt praktisk
Bortsett fra forhåndsbestilt frokost, er det vanligvis ikke all verden av serveringstilbud ombord. Du kan la det meste av bagasjen være igjen på sykkelen, så lenge det er skikkelig festet. Det kan være langt å gå fra sykkelen til sitteplassen din. Tankveske og ting som er stroppet med gummistropper får du gjerne beskjed om å ta med inn. Vognene er åpne, og det blir heftig vind og turbulens underveis. Hjelm og kjøreutstyr må gjerne inn, hvis du ikke får det ned i en boks.
Ellers kan det være greit å ta med litt snacks og drikke. Vann er viktigere enn øl. I tillegg anbefaler jeg lesestoff eller en god film på mobilen, lader, hodetelefoner, øreplugger, sovemaske, tannbørsten og en varm trøye.
I Hamburg er det greit tilbud, der kjører man faktisk gjennom stasjonen. På noen av de andre stedene må du kjøre ut i «ødemarken» for å vente og laste opp lenge før toget går. Så flyttes vognene inn til stasjonen og hektes på et annet tog, og da er det ikke sikkert du får handlet noe. Så sjekk ut det på forhånd.
Man kjører inn i den ene enden av toget, og ut av den andre. Det kan være langt, og det er veldig lavt under taket. Maks høyde på MC er faktisk 158 cm, så man ligger ganske flat på en stor adventure-sykkel. Om du kan, så husk å senke fjæringen. Hjelmen er selvsagt på, med baugporten nede.
Vel på plass setter du sykkelen på sidestøtta, og en bom foran og bak hindrer sykkelen fra å bevege seg. Togpersonalet stropper sykkelen for deg. Sjekk ut videoen i bunnen her!
Videre sørover
Tidligere nevnte ÖBB har ikke helt gitt seg med biltog, de kjører lange Østerrike på tvers. Det er to ruter, fra Feldkirch til Wien eller Graz. Dessuten samarbeider de med statsbanene i nabolandene, så du kan bestille togbilletter i Kroatia, Tsjekkia, Ungarn, Polen og Slovakia på ÖBB sin engelske side. Her åpner det seg muligheter for to ny ruter:
- Feldkirch – Villach
- Wien – Split
Du finner informasjon her: ÖBB Motorail train
De som ikke er nevnt, eller ikke går lenger
Det finnes flere biltog enn de jeg har nevnt her, men som nok ikke er så interessante for oss. For eksempel mellom Düsseldorf og Innsbruck.
I Sveits går det fem ruter mellom fire ulike steder; Furka, Furka, Lötschberg, Simplon og Vereina. Det kan du lese mer om her.
Det pleide også å gå mange flere biltog i Europa, men flere har dessverre blitt borte. Fra Innsbruck til Verona, for eksempel. Det største savner kanskje togene som pleide å gå fra Paris til Avignon, Marseille, Toulon, St Raphael og Nice på Rivieraen.
God ferie!