Hjem Sykler BMW Får vi en luftkjølt BMW R12 G/S i 2024?

Får vi en luftkjølt BMW R12 G/S i 2024?

Er du en av dem som synes at vår kjære bokser-GS har blitt for stor og tung, at det blir for mye elektronikk, og ønsker deg en moderne R100 G/S eller HP2 Enduro? Nå kan du bli hørt!

BMW Motorrad fikk nylig ny sjef. Det første Markus Flasch gjorde var å flytte Motorrad Days tilbake til Garmisch Partenkirchen. Nå smeller han til igjen med en en hyggelig overraskelse. I et intervju med tyske Motorrad Online kunne han på et skikkelig påske-egg: Det kommer en luftkjølt GS basert på den nye R12 nineT. Men denne gangen handler det ikke bare om styling, slik som med den tidligere Urban GS. Nå snakker vi 21 tommers forhjul, 17 eller 18 tommers bakhjul, 200 til 250 mm fjæring, opp-ned teleskopgaffel, et minimum av elektronikk og lavest mulig vekt. Et skikkelig offroad-monster, altså. Eller kanskje det blir den perfekte reisemaskinen for turen til Mongolia?

Markus Flasch er motorsyklist, og ikke redd for en tur på grusen. Foto: BMW Motorrad

Mens R1300 GS har krympet såpass at mange av oss 1250-eiere rynker litt på nesen, blir dette en sykkel for de langbeinte. Hvis de ikke gjør endringer for å få enda mer bunndrag, kan vi forvente oss 109 hk og 115 Nm av den velkjente luft- og oljekjølte bokseren. Motoren ble som kjent lansert med R1200 GS i 2004, og fikk etterhvert nye topper med twitcam i 2010. Etter hvert fikk de fleste R-modellene den nye væskekjølte LC-motoren, men den luft- og oljekjølte levde videre i «heritage»-modellene i R nineT-serien.

Motorrad har sittet på spionbilder av prototyper lenge, men nå har de altså fått planene bekreftet og kan gå ut med dem. Du kan se de tidlige bildene på Motorrad Online. kanskje vi får se den live allerede på Motorrad Days i juli?

HP2 Enduro

HP2 Enduro ble lansert i 2005, men fikk et kort liv. Motoren ble hentet fra R1200 GS (K25), men balanseakselen var fjernet for å spare vekt. Dessuten var den skremt opp litt, fra 100 til 105 hk og 115 Nm. Chassiset kom fra R900 RR, et spesialbygg som BMW hadde prøvd seg med i Dakar 2001, uten særlig suksess. En liten og lett 13 liters plasttank, bort med unødvendigheter som vindskjerm, fotpinner bak, ABS og hovedstøtte. Det 21″ forhjulet hang i enden av en opp-ned teleskopgaffel med hele 270 mm fjæringsvei foran. Bak hadde den 17″ med 250 mm Continental luftfjæring. (De fleste byttet ut den til konvensjonell demper ganske raskt.) Belønningen var en våtvekt på bare 196,5 kg.

Debuten var i det berømte Erzberg Rodeo i Østerrike i 2004, et brutalt «hard enduro»-event i et stort steinbrudd der de fleste av de 1500 deltakerne kjørte 300 cc motocross- eller trial-sykler. For første gang var det en egen «Königsklasse» for store tosylindrede maskiner. Feltet var ikke stort, bare fem deltakere, og her var det BMW mot KTM 950 Super Enduro.

BMW stilte med berømthetene Jimmy Lewis (USA), Simo Kirssi (Finland) og tyske Chris Pfeiffer (RIP). To guder og en halvgud, altså. KTM stilte med italieneren Giovanni Sala og briten Kurt Nicoll. Sala snek seg til slutt foran Chris Pfeiffer med 1,2 sekunder, mens Kissi og Lewis fikk fjerde- og femteplass. Lewis med 30 sekunder tidsstraff. Det var etter sigende et spektakulært syn å se dem jage hverandre med over 180 km/t på det heftigste oppover grusen.

I den publikumsvennlige prologen gikk det enda bedre. Her ble det første, tredje og femte plass, med et par små KTM 525 og 540 EXC mellom seg.

Foto: BMW Motorrad

Men salget gikk trått, blant annet på grunn av en litt heftig prislapp. BMW prøvde seg med to hjulsett, for gate og utenfor, for å gi sykkelen en litt bredere apell. Men allerede etter et par år ga de opp Enduro til fordel for HP2 Megamoto med 17″ hjul. Totalt ble det produsert 2517 HP2 Enduro for Europa, og bare 393 for USA, sykler som i dag begynner å bli svært verdifulle. I 2010 var det slutt for HP2 Megamoto også.

La oss håpe på en bedre mottakelse 20 år senere!

- Annonse -
Exit mobile version